ČD Cargo přichází o jeden lukrativní kontrakt za druhým

Praha - Firma ČD Cargo přišla o zakázku v hodnotě 700 milionů korun ročně. Uhlí ze severočeských dolů do elektráren tak od příštího týdne začne přepravovat společnost AWT, ve které má 40procentní podíl podnikatel Zdeněk Bakala. Informovala o tom Mladá fronta DNES. Podle ní taky dceřiná firma Českých drah ztratila kontrakt na převoz aut do Polska.

Právě přeprava uhlí dosud dotovala řadu jiných ztrátových obchodů. ČD Cargo už nebude posílat své vozy z Třebušic na Mostecku až do chvaletické elektrárny na hranici Pardubického a Středočeského kraje, namísto nich vyrazí každý den sedm vlaků s hnědým uhlím s logem společnosti AWT. 

Ani uhlí pro Chvaletice, ani škodovky do Polska

Cargu se nepovedlo zvítězit v tendru Severní energetické (dříve Litvínovská uhelná), která se stala novým majitelem chvaletické elektrárny. Pro dráhy přitom šlo o jednu z největších smluv. Mladá fronta DNES to dokládá uniklými audity z roku 2010, podle nichž má ČD Cargo na dopravě uhlí i více než pětinovou marži.

Zakázku pro Chvaletice mělo ztratit ještě minulé vedení v čele s Petrem Žaludou, odvolaným minulý měsíc. „Když jsem nastoupil, bylo mi sděleno, že tuto přepravu bude zajišťovat už jen dopravce AWT,“ prohlásil nový předseda představenstva firmy Oldřich Mazánek. 

Severní energetická podepsala smlouvu s AWT zatím do konce roku s roční opcí na prodloužení. Šéf odborářů ČD Cargo Radek Nekola ovšem doufá, že se firmě od ledna znovu podaří získat kontrakt zpět. Zároveň dodal, že ztráta zakázky má dopad na zhruba 50 zaměstnanců. „Proto by nebylo dobré ty lidi teď propustit a pak je složitě hledat zpět,“ vysvětlil Nekola. Na straně druhé, AWT plánuje nové zaměstnance přijmout. 

Tím však ztráty ČD Cargo nekončí. Společnost také přestala vozit nové škodovky do Polska. Až dosud zajišťoval dopravu vlakem DB Schenker, který si najímal právě ČD Cargo. Automobilka Škoda Auto ovšem nově přešla k AWT. „Zvítězili v řádném výběrovém řízení,“ prohlásil mluvčí Škody Auto Jozef Baláž. Automobilka posílá do Polska vlakem 25 tisíc aut ročně, vlaky jezdí dvakrát denně. Současně AWT změnilo i cestu, kterou škodovky do Polska vozí. ČD Cargo používalo trať přes Liberec a Frýdlant, kdežto AWT zvolilo trasu přes Lichkov.