Práce z pohodlí domova - sen mnoha Čechů, který se splní málokomu

Praha - Práce z domova přes internet neboli tzv. home office může ušetřit tisíce korun i hodiny času. Podle průzkumu KPMG si ho přejí tři čtvrtiny Čechů. Skutečně ho využívá ale jen o něco víc než desetina zaměstnanců. Systém má ale i své nevýhody. Některé firmy si totiž stěžují, že malá interakce s ostatními kolegy zhoršuje kreativitu a někteří pracovníci nemají potřebnou disciplínu.

Pracovat z domova je však nemožné v některých manuálních profesích. Podle průzkumu nabízí práci z domova necelá třetina firem, zatím ji ale využívá jen 12 procent zaměstnanců. Stejný počet lidí jezdí do práce déle než hodinu. 

Sidon Schlehr, manažer pro Česko a Slovensko, Tüchler:

„V dnešní době komunikačních možností se dá firma řídit úplně fantasticky, stejně jako kdybych tam byl. Můžeme komunikovat Skypem, můžeme si spolu prohlížet věci přes Team Viewer.“


Home office ale má i své nevýhody, zvlášť noví zaměstnanci potřebují rychle zapadnout mezi ostatní a ty nezkušené může pobyt doma rozptylovat. „Je to určitě o disciplíně. Stává se samozřejmě to, že doma mám najednou několik podnětů, které v práci nemám, může to být rodina, můžou to být malé děti,“ říká poradce pro lidské zdroje z firmy KPMG Andrew Krenek. 

Třeba nová šéfka internetového gigantu Yahoo! Marissa Mayer loni nařídila všem zaměstnancům, aby se vrátili do kanceláří. Podle ní totiž práce mimo kolektiv brání kreativitě. „Home office Češi často vnímají jako pracovní benefit, setkáváme se s ním proto zejména u manažerských pozic a využívá ho momentálně asi každý osmý zaměstnanec,“ dodává Krenek. 

Cítí se šéf osamělý? Kupte mu papouška

Podle kouče Petra Sedláčka je největším úskalím práce z domova, aby byl člověk schopný oddělit pracovní věci od těch soukromých. „To, že jsem doma, neznamená, že mám dovolenou, ale že musím pracovat. Měla by to respektovat i rodina. Je to otázka sebediscipliny.“ 

Práce z domova zároveň vyžaduje důvěru na obou stranách – jak důvěru manažera v pracovníka, že doma bude pracovat dobře, tak důvěru zaměstnance v šéfa, že je na něj spoleh. 

Zároveň Sedláček dodává, že práce z domova vyžaduje vyspělé manažery, kteří netrpí pocitem, že musí mít všechno pod kontrolou. „Pak to může hezky fungovat,“ říká. 

Petr Sedláček, kouč:

„Manažeři si od svých zaměstnanců kupují práci, nikoli jejich přítomnost. Pokud nějaký manažer trpí tím, že nemá své ovečky ve své ohrádce, tak pak je pro firmu možná lepší, když mu koupí papouška, aby se necítil osamělý.“