Němci brojí proti průmyslové špionáži, BMW přitom čelí obvinění

Frankfurt/Paříž – Úřady v Německu spustily kampaň proti průmyslové špionáži, která podle ministerstva vnitra připraví zemi každý rok až o 50 miliard eur. Nejčastěji se prý na patentech přiživují Rusko a Čína. Ve stejnou chvíli ale francouzská firma Bolloré obvinila ze špehování automobilku BMW. Tvrdí, že od ní opisovala při konstrukci elektromobilů.

Berlín je opět hlavním městem světové špionáže, podobně jako za studené války. Ovšem místo vojenských tajemství tam agenty táhnou německé firmy, které jen v minulém roce přišly s více než 40 tisíci patenty. I po Snowdenově aféře německé úřady ujišťují: Nemáme doklady, že by průmyslovou špionáž prováděly Spojené státy.

Podle Stephana Wernicka z Německé průmyslové a obchodní komory pocházejí špioni, kteří jsou v Německu aktivní, z velké části z Ruska a Číny. „Průmyslová špionáž je staré téma. Nový je ale její rozměr,“ říká Wernicke.

Jaké metody agenti proti německým firmám v minulých letech použili, aby získali jejich tajemství? Byla jich celá řada – od krádeže počítače přes skartovací zařízení se zabudovanou kopírkou až po aférku s nastrčenou stážistkou, po které následuje vydírání.

BMW se omluvila

Je to ale paradoxně právě německá firma, kdo musí vyvracet obvinění v nejnovější špionážní aféře. Automobilka BMW podle francouzské konkurence opisovala při konstrukci nové generace elektromobilů. Německá značka totiž na veletrhu představuje auto stoprocentně poháněné elektřinou. Ve Francii už přitom dva roky podobné vozy půjčuje firma Autolib, která má ve městě nad Seinou stovky stanovišť.

Německo jde proti průmyslové špionáži (zdroj: ČT24)

V srpnu si u dvou z nich zaměstnanci všimli podivné dvojice, která operovala s počítačem a měřicími přístroji. Ukázalo se, že šlo o lidi pracující právě pro BMW. Autolib je teď žaluje u francouzského soudu za průmyslovou špionáž.

„Je pro mě těžké uvěřit, že by šlo o případ průmyslové špionáže. Budeme spolupracovat s úřady, aby se to vyjasnilo,“ ujišťuje finanční ředitel BMW Friedrich Eichiner. Jeho firma se brání, že pouze testovala, zda na dobíjecí stanice půjde napojit jejich nový vůz, a provozovateli se omluvila, že o zkouškách neinformovala předem. Žaloba je ale podaná. Možná se rozšíří i na Volkswagen, který údajně prováděl stejné testy.