Pět rychlíkových tratí otevřeme konkurenci, rozhodla vláda

Praha – Spuštění výběrových řízení na nové provozovatele dalších pěti rychlíkových tratí už nic nebrání. Ještě do konce roku chce ministerstvo dopravy v rámci otevírání trhu soukromým dopravcům vypsat tendry na tratě z Prahy do Chebu přes Karlovy Vary a Ústí nad Labem, z Prahy do Děčína přes Roudnici, spojení Plzně a Mostu, Liberce s Pardubicemi a Liberce s Ústím nad Labem.

„Naší ambicí je, abychom dosáhli pro stát výhodnější ceny, než tomu bylo dosud, a zároveň nenabourali funkčnost celého dopravního systému, ve kterém stále zůstává výrazná pozice vlajkového státního dopravce,“ komentoval plány šéf resortu dopravy v demisi Zdeněk Žák. Prioritou je prý zachování dopravní obslužnosti, na druhé místo pak jeho úřad klade ekonomičnost provozu.

Smyslem vypsání soutěže není podle Žáka vyměnit současného dopravce za soukromé společnosti, ale vytvořit tržní prostředí. Žákovi by se líbilo, kdyby v některých z nově otevřených tendrů uspěl právě národní dopravce.

Stanjura: Celý proces má roční zpoždění

Nový provozovatel rychlíků vzešlý z tendrů by měl na pěti zmíněných tratích začít jezdit na přelomu let 2016/2017. O rok později by se k nim měla připojit i trať mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov, pro kterou úřad vypsal tendr na jaře loňského roku a která měla být pilotní soutěží pro následující výběrová řízení směřující k liberalizaci trhu.

Předchozí ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) Žáka za termín vstupu nových dopravců kritizoval. Důvodem je skutečnost, že se o rok zpozdí proti původnímu návrhu ze Stanjurovy doby, který počítal se vstupem nových dopravců na přelomu let 2015/2016. Za zpoždění je podle Stanjury odpovědný přímo současný ministr a jeho nečinnost.

Regiojet

Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší

Zájem přihlásit se do nových tendrů už projevili největší rivalové v osobní železniční dopravě – České dráhy a RegioJet. „Budeme se snažit přihlásit na všechny tyto tratě,“ uvedl majitel RegioJetu Radim Jančura s tím, že pro soukromého dopravce jsou všechny tratě stejně lákavé, protože ztrátu z provozu na nich hradí stát.

Zúčastnit se výběrových řízení chtějí i ČD. Mluvčí dopravce Radek Joklík ale poznamenal, že dosud nejsou známé podmínky těchto soutěží. Neví se, jestli bude ministerstvo dopravy požadovat nová vozidla, jako tomu bylo v případě tendru na spojení Ostravy s Olomoucí přes Krnov, nebo budou stačit modernizované vozy.