Hříchy autobazarů: Stočený tachometr je špička ledovce

Praha - Koupí ojetého vozidla jistě můžete ušetřit. Ovšem pouze v případě, že si vyberete seriózní autobazar a dobré auto. Zeptali jsme se za vás, jaké jsou největší hříchy autobazarů a na co si dát pozor při koupi ojetiny, abyste zbytečně nenaletěli vykutáleným obchodníkům.

Začneme konkrétním příběhem čtenáře Poradny portálu ČT24. Pan Zdeněk si u autobazaru koupil ojetý Nissan. Udávaná cena 284 789 Kč. Část kupní ceny, 150 tisíc, platil hotově, zbytek na úvěr. Autobazar nabídl, že úvěr i pojištění je možno vyřídit na místě, ušetří se tím čas a jedním podpisem je vše vyřešeno. Při uzavírání smlouvy navíc pracovnice pobočky sdělila, že zákazník zdarma získává i pojištění automobilu. Jenže když si pan Zdeněk po podpisu úvěrovou smlouvu v klidu přečetl, bylo po nadšení. Celková částka sice souhlasí, ale podle faktury je cena vozidla 263 499 Kč, 4 790 Kč činí částka za přípravu vozu k prodeji a služby a ono pojištění – údajně zdarma – je za 16 500 Kč. „Mám za to, že je to klamání zákazníka, kdyby mě informovali pravdivě, takovou smlouvu bych nikdy nepodepsal,“ zlobí se pan Zdeněk.

Co na takový postup autobazaru říkají odborníci? „Poplatek za přípravu vozu k prodeji je skutečně nesmyslný,“ říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený. „Je to podobné, jako by si prodejna potravin účtovala zvlášť umístění zboží do regálu a markování na pokladně,“ dodává. Běžný servis a administrativa by měly být uvedeny v konečné ceně zboží. Navíc povinnost uvádět ceny transparentně, tedy tak, aby nevzbuzovaly zdání, že jsou ve skutečnosti nižší, vyplývá ze zákona na ochranu spotřebitele.

Jasno v tom, za co přesně platí a kolik, by měl mít zákazník ještě před podpisem smlouvy také podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA). „Podobné případy naše sdružení řešilo s konkrétními autobazary a byli jsme informováni, že částka pojištění je na faktuře uvedena pouze z formálních důvodů kvůli požadavkům pojišťovny, zákazník ale žádné peníze navíc neplatí,“ dodává k tomu případu pana Zdeňka předseda sdružení Zbyněk Veselý.

A navíc, pokud je výsledná cena detailně rozepsána ve smlouvě, kterou by si měl zákazník před podpisem přečíst, literu zákona to splňuje. „Pokud byly zákazníkovi předloženy smlouvy, kde jsou jednotlivé částky zcela zřetelně, jasně a srozumitelně napsány, nejedná se o klamání zákazníka,“ souhlasí advokát Pavel Nastis. Jediná rada, které ze zkušenosti pana Zdeňka vyplývá, je tedy prostá: důkladně si přečíst smlouvu ještě před podpisem.

Stočený tachometr – jak se bránit?

Účtování skrytých poplatků je podle zkušeností poradců dTestu poměrně častým hříchem autobazarů. Nicméně nejrozšířenějším hříchem při prodeji ojetých automobilů je stáčení tachometrů, jinými slovy snížení počtu najetých kilometrů. Podle odhadů odborných firem má takto upravený tachometr přibližně 40 až 50 procent nabízených ojetých automobilů .U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů se pak samozřejmě liší prodejní cena, a to až o desítky tisíc korun.

Jenže stočení tachometru je v České republice stále legální. Opravně, která ho provádí na přání zákazníka a za účelem opravy vozu, žádný postih překvapivě nehrozí. Nelegální je podle Zeleného pouze prodej vozu s přetočeným tachometrem, pokud na to prodávající kupujícího předem neupozorní.

I to si ale autobazary často vykládají po svém. Do smluv dávají podmínku, podle níž za rozdíl mezi skutečným počtem kilometrů a stavem uvedeným na tachometru prodejci neodpovídají. „Takové ustanovení znamená pro kupujícího značnou nerovnováhu v právech, a je tedy podle občanského zákoníku neplatné,“ upozornil právník dTestu. Pokud se tedy dostanete do situace, že jste si koupili auto za určitou cenu a pak zjistíte, že má najeto o pár tisíc kilometrů více, než prodávající uvedl, můžete od kupní smlouvy odstoupit nebo žádat slevu.

I auto lze „omladit“

Hříchů autobazarů je ale více. „Objevují se takzvaná 'omlazená' auta, kdy je u ojetin, dovezených ze zahraničí, falšován rok výroby tak, aby vůz vypadal mladší,“ připomněl Veselý. V České republice se tento problém týká až dvaceti procent ojetých vozidel. Problém je v tom, že od roku 2001 se v technickém průkazu neuvádí datum výroby, tento údaj byl nahrazen údajem o datu prvního uvedení vozidla do provozu. Obě data se od sebe mohou lišit o jeden až dva roky, ale výjimkou není ani rozdíl pěti nebo šesti let. I to samozřejmě ovlivní cenu prodávaného vozu.

„Známou skutečností je i zakrývání nedobrého technického stavu nabízených ojetin, po letošních povodních je to jako vždy výskyt vytopených vozů, které často nemá laik šanci odhalit,“ doplnil Veselý.

Padělané doklady

„V posledních letech se také zvyšuje výskyt padělaných dokladů u dovezených ojetin,“ varoval Zelený. Jedná se o kradená vozidla, která se podvodníci snaží v ČR prodat a legalizovat. Alarmujícím faktem podle poradců dTestu je skutečnost, že až 18 procent vozidel vykazuje při odborné fyzické prohlídce známky pozměnění identifikátorů. Majiteli v případě koupě takového auta hrozí, že mu bude bez náhrady zabaveno policií. Množí se také případy vozů, které jsou součástí exekuce a rovněž mohou být kdykoliv zabaveny.

A na závěr rada předsedy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyňka Veselého: Seriózní autobazar by měl poskytovat dostatečné záruky na původ vozu, aby zákazník v případě problému mohl požadovat svoje peníze zpět. To by se mělo týkat jak legálních problémů, jako je krádež či exekuce, tak i například zatopení nebo zatajeného stočení kilometrů. Takové záruky poskytují v podstatě jen bazary, které jsou vlastníky ojetých aut. Pokud jsou vozidla pouze v tzv. komisním prodeji, je často velmi složité dohnat k odpovědnosti původního majitele.