Děti jsou pro obchodníky zlatým dolem, začíná se už v porodnici

Praha - Víc než čtvrtina českých firem utrácí za reklamu cílenou na děti. I ten nejmenší spotřebitel, který ještě ani nemluví, je totiž pro obchodníky budoucím zlatým dolem. Firmy proto přichází s novými reklamními triky, jak ovlivnit všechny věkové skupiny. Jejich cíl je jasný - prodat co nejvíc.

Obchodníci cílí na malé děti hlavně prostřednictvím jejich rodičů. Reklamní kolotoč se roztáčí hned v porodnici, kde maminky dostávají na pokoj balíčky se vzorky plenek a nejrůznějších krémů, nechybí ani nabídky k pojištění. 

Jedním z největších lákadel pro malé děti jsou ale filmové a seriálové postavičky. Vsází na ně skoro polovina tuzemských společností. Kromě oblečení se tak objevují i na potravinách a drogistickém zboží. Nejoblíbenější jsou na školních potřebách.

Za nákup v supermarketu samolepky nebo plyšáci

Právě školáci jsou totiž nejvnímavější. Baví je barevné obaly nebo dárky uvnitř. Zabírají i reklamy s příběhem, známou osobností nebo chytlavou hudbou. Záleží ale i na tom, s čím si hrají kamarádi. „Děti chtějí mít to, co mají ti druzí, a pokud možno, tak ještě lepší,“ říká předsedkyně Asociace psychologů trhu Jitka Vysekalová. Obchodní řetězce tak prostřednictvím dětí lákají rodiče do obchodů. Za nákup pak dostávají body a za body třeba samolepky nebo plyšáky.

Před reklamami není většina dětí chráněna ani ve svých pokojích. Moderní technika totiž pronikla i tam. Předškolní děti mají vedle postelí nejčastěji rádio, CD přehrávač a taky televizi. Mezi sedmým a devátým rokem k běžnému vybavení školáka přibude taky mobilní telefon. V pozdějším věku už má většina dětí v pokoji kromě přehrávače hudby i počítač s internetem.

Teenagery už na hračky nikdo nenaláká. Zajímá je hlavně internet a sociální sítě. Jenže i na ně obchodníci pamatují. Jak pracovat s reklamním sdělením, se proto nově učí i na některých základních školách. Mediální výchova má děti varovat před triky obchodníků.

Někteří rodiče své děti před reklamou chrání

Existují ale i děti, které s reklamou každý den do styku nepřijdou. Jejich rodiče to totiž považují za natolik škodlivé, že se je snaží chránit. Lucie Harnošová například vyměnila rušný život ve městě za klid na vesnici. Se svojí rodinou si teď staví ekologický slaměný domek na Vysočině. Místo videoher si děti hrají na zahradě. Namísto do supermarketu chodí rodina raději do zdravé výživy. Emily a Kayla nechodí ani do klasické školy jako ostatní děti. Všechny předměty se učí doma. Do školy je chtějí rodiče poslat, až na to budou připravené a dokážou se s komerčním světem vyrovnat po svém.