České sklářství je z nejhoršího venku, sklárny nabírají zaměstnance

Praha – České sklářství je po krizových letech opět na vzestupu. Sklárnám rostou tržby i počty zaměstnanců. Prodej momentálně nejvíc pohání poptávka po průmyslovém skle - třeba lahvích nebo oknech do aut. Ve světě má ale úspěch i produkce užitková a umělecká.

Během krize se počet zaměstnanců v užitkovém sklářství propadl na polovinu, teď ale firmy zase začaly nabírat. A rostou i tržby. Proti loňsku si čeští skláři polepšili skoro o miliardu korun. Významná část produkce českých skláren směřuje na zahraniční trhy, čemuž se přizpůsobuje i nabídka. „Arabský svět chce mít všechno pozlacené a namalované, italský zákazník to chce hladké, Američan to chce mít méně broušené,“ vysvětlil prezident Rückl Crystal Jiří Rückl.

Tradiční sklářství teď trápí hlavně ceny energií a malý zájem učňů. Ještě před pár lety přitom měl sklářský průmysl starosti hlavně o přežití. Několik velkých společností se dostalo až do konkurzu. A pokles ekonomiky srazil i ostatní firmy. Ty pak musely propouštět.

Průmyslové sklo - 90 procent produkce

Tradiční ruční výroba a obrázek skláře s píšťalou dnes zastupují asi jen desetinu produkce tuzemského skla. Zbytek náleží hlavně průmyslovému sklu a výrobním linkám. „Budoucnost průmyslového skla vidím zejména ve dvou segmentech, a to jsou automobily a interiéry,“ vysvětlil Libor Sehnal, manažer lidských zdrojů, AGC Flat Glass. V současnosti v českém sklářství pracuje 17 tisíc lidí.