Afrika: Kontinent s velkým potenciálem. České firmy ale netáhne

Praha – Afrika je pro české firmy trhem budoucnosti. I přesto, že se mnozí obávají řady rizik černého kontinentu, některé společnosti na tento příliš často nevyužívaný trh míří. Afrika je přitom s průměrným růstem HDP přes 5 procent za posledních 10 let druhým nejrychleji rostoucím regionem světa. Příkladem nejen českým firmám jde nově i Evropská banka pro obnovu a rozvoj. Konkrétně chystá projekty v Egyptě, Maroku a Tunisku.

Mezinárodní obchodní komora se snaží upozornit na to, že africký trh má tuzemským firmám co nabídnout. Nicméně české firmy se nejvíce obávají rizika spojeného například s nestabilní politickou situací. „Při prvním zveřejnění naší strategie se samozřejmě naši partneři, banky, pojišťovny i dodavatelé chytali za hlavu, říkali: Afrika? To je snad nějaké riziko,“ uvedl Josef Novák, ředitel textilky Veba, která jako jedna z mála českých firem na africký trh expandovala.

Africké neduhy? Korupce, byrokracie i špatná infrastruktura

Kontinent má však problémů víc, ať už jde o byrokracii, nebo třeba dopravní infrastrukturu. „Dopravní náklady či náklady na elektrickou energii a telekomunikace jsou velmi vysoké. Vývozci z Ghany vyvážejí na americký trh s dopravními náklady, které jsou třikrát, čtyřikrát i pětkrát vyšší než někdo, kdo vyváží až z Číny,“ vysvětlil Zdeněk Drábek, expert WTO.

Česko má s Afrikou přesto historicky dlouhé obchodní vztahy. V 50. a 60. letech minulého století se tehdy ještě Československé podniky podílely na rozvoji průmyslu řady afrických zemí. A jména jako Sigma, Koh-i-noor, Baťa nebo Škoda tam stále mají zvuk. „Ale nějak jsme se z těch trhů vytratili, v tuto chvíli export a vůbec zahraniční obchod směrem do Afriky představuje méně než jedno procento našeho zahraničního obchodu a to je hrozně málo,“ konstatoval předseda Mezinárodní obchodní komory ČR Michal Mejstřík.