Dovolená noční můrou - smutná realita tisíců Čechů

Praha - V katalogu výhled na moře, saténové povlečení, luxusně vybavený pokoj a nový hotel. Realita ale mohdy vyrazí dech. Pro tisíce Čechů byla i letos dovolená spíše zlým snem. U cestovních kanceláří si koupili v podstatě smyšlený zájezd - skutečnost barevným fotkám z nabídky totiž mnohdy vůbec neodpovídala. Pokud něco není v pořádku, vyplatí se zájezd zpětně reklamovat - cestovní kanceláře vyplácejí při oprávněných připomínkách náhradu i v řádu tisícikorun.

Špína, nevyhovující sprchy či sociální zařízení - zkušenosti si vyměňují nespokojení klienti přes internet. I když jich za poslední rok ubylo, tisíce Čechů se stále vrací z dovolené bez nálady.

„Prvotní vstup do toho hotelu byl šok. Když jsme viděli, že tam padá omítka, jsou tam brouci… Podle katalogu perfektní atmosféra, perfektní rodinná dovolená, blízko na pláž. Nikde nebyla žádná zmínka, že by byl vlastně rozdělen místní komunikací,“ vzpomíná klientka CK Kateřina Kalvachová.


Že se na pláž musí skrz špinavé staveniště, se zprostředkovatelé zájezdů většinou dopředu nepochlubí. Cestovní kanceláře přiznávají, že problémové hotely se jim ani letos úplně vyřadit nepovedlo. „Jestliže přijde několik opakovaných stížností na jeden konkrétní hotel, snažíme se sjednat nápravu hned. Jestliže k té nápravě nedojde a chodí v průběhu té sezony další reklamace, nekompromisně ten hotel vyřazujeme z nabídky,“ říká marketingový ředitel Exim Tours Stanislav Zíma.

Další neduha: Výměna pokoje na poslední chvíli

Cestovky někdy navíc mění hotel na poslední chvíli, i když si klient výslovně přál bydlet úplně jinde. „Klientům vracíme poměrnou částku z ceny zájezdu, většinou jsou to stokoruny, jen v ojedinělých případech to může být tisíc nebo až 1 500 korun,“ doplnil mluvčí CK Fischer Jan Osúch.

Některé cestovní kanceláře raději kompenzují nedostatky formou slevového voucheru na nákup další dovolené. Ten ale rekreanti nemusí přijmout. „Samozřejmě klient, který hradil v penězích, může legitimně očekávat přiměřenou slevu v penězích,“ radí advokát Ondřej Múka.

Jak postupovat, když se dovolená změní v martyrium

Nejlepší je na nesrovnalosti upozornit ihned. Pokud je na místě delegát, sepsat s ním protokol. Pokud přítomen není, stěžovat si aspoň e-mailem. Jedině tak si klient zachová naději, že se věci napraví ještě během pobytu. Všechny závady je potřeba nafotit nebo natočit. Hodí se i čestné prohlášení svědků - nejlépe dalších účastníků zájezdu. Cestovní kanceláře často místo peněz nabízejí voucher na další zájezd. Pokud ho ale člověk odmítne, musí vyplatit hotovost.


Letecký zájezd

Na kompenzaci mají ale nárok i ti, co se na dovolenou nebo služební cestu vydají bez kanceláře a jejich dopravce se zpozdí. Hodiny strávené na letišti a zmeškaný navazující program - stále více lidí se v takové situaci hlásí o svá práva a žádá finanční náhradu. Jen za letní sezonu chtěli Češi po aerolinkách přes 20 milionů korun.

„Nárok vám vzniká v okamžiku, kdy ten let je výrazně zpožděn - tedy o tři hodiny. Nebo je odepřen nástup na palubu,“ vysvětluje Ivo Brokeš ze serveru Nahrady.cz. Důvodem zpoždění ale nesmí být počasí, stávky nebo technické problémy.

Silnice

Finanční náhradu lze získat i při zpoždění vlaku nebo autobusu. Zatímco na pravidelných mezinárodních linkách to nařizuje Evropská unie, na vnitrostátních cestách záleží na dopravci. „Děje se tak na linkách nad 250 km. Při zpoždění nad hodinu musíme nabídnout náhradní spoj,“ tvrdí Pavla Lauermannová, mluvčí Eurolines.

Koleje

Největší český železniční přepravce zaplatí i za čekání na českých kolejích. Zpoždění musí být delší než 60 minut a jízdenka musí být dražší než 400 korun. Jen loni vyplatili na náhradách přes půl milionu korun. „Výše kompenzace je při zpoždění nad 1 hodinu 25 procent, při zpoždění nad dvě hodiny 50 procent,“ podotýká Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.

A třicet korun zpět dostane cestující i v případě, že jede dálkovým vlakem, kterému v létě nefunguje klimatizace, nebo v zimě topení.