L-410: Létající byznys z Kunovic

Praha - Kunovice jsou proslulé výrobou letadel. Společnost Aircraft Industries (bývalý LET) již po desetiletí svými turbolety zásobuje český a především ruský trh. Nejznámějším produktem je hornoplošník L-410, kterého můžete na obloze potkat ve více než 50 zemích světa. Co stojí za dobrými výsledky prodejů a oblíbenosti tohoto stroje? Zeptali jsme se přímo v Kunovicích.

Už je tomu 44 let, co se do vzduchu poprvé vznesl první prototyp L-410. Svou historii započal již v roce 1966, kdy byla vytvořena úvodní studie. Letoun není žádný obr, pojme maximálně 19 cestujících. Je poměrně kompaktní a dokáže svůj interiér proměnit na salonní, nákladní, sanitní či i výsadkovou verzi. Důležitou věcí je i jeho všestrannost – málokterý konkurent je schopen přistávat na letištích všech druhů – od travnatého přes hlinitý až po písečný povrch – a to jsou důležité atributy, kvůli kterým mohly být letouny exportovány například i do několika zemí Afriky či Latinské Ameriky.

Posádku tvoří dva piloti. Velkokapacitním přepravním letounům čtyřistadesítka v rychlosti konkurovat nemůže, dva vrtulové motory ji v oblacích ženou maximální rychlostí 400 kilometrů za hodinu. Dolet na nádrž činí 1 520 kilometrů, což však odpovídá velikosti a účelu letounu.

Rozměry:

  • Rozpětí křídel: 19,98 metru
  • Délka: 14,42 metru
  • Výška: 5,97 metru

Modernizuje se, základy ale zůstaly stejné

„Naše L-410 byla poprvé vyrobena v roce 1969. Její konstrukce je nadčasová, letoun bez zásadních konstrukčních změn dosud dokázal na trhu obstát a je o něj zájem. Konstrukce letounu i materiály zůstaly stejné,“ odpovídají odborníci z Aircraft Industries.

Jaké jsou nové technologie použité na letounu?

„Momentálně usilujeme o zvýšení životnosti letounů s využitím filosofie Damage Tolerance ze současných 20 000 letových hodin na 30 000 letových hodin. Do letounu byla zastavěna nová pohonná jednotka, která se vyznačuje vyšším termodynamickým výkonem, což přináší podstatně zvýšenou užitnou hodnotu pro provozovatele provozující naše letouny na letištích s vysokou nadmořskou výškou, vysokými atmosférickými teplotami a na letištích s krátkou vzletovou a přistávací dráhou. Byla prodloužena doba mezi jednotlivými generálními opravami motoru z původních 3 000 letových hodin na 3 600 hodin a snížila se spotřeba paliva.“

Internetové stránky Aircraft Industries
Zdroj: let.cz

Očekává se modernizace – přijde řada L-410 NG

"Remotorizace letounu L-410 je jen dílčím krokem směrem k rozsáhlejší modernizaci letounu, který ponese označení L-410 NG a bude mít kromě výkonnějšího motoru také novou konstrukci křídla se zabudovanými integrálními palivovými nádržemi, které prodlouží maximální dolet letounu až na 2 500 km. Prodloužená nosová část trupu přispěje k rozšíření zavazadlového prostoru až na 2,98 m3. Také se počítá s modernizací přístrojové kabiny s využitím technologie Glass Cockpit, která přispěje k bezpečnosti provozu letounu."

Informace o hospodaření

  • V roce 2012 kompletně dokončeno 10 letounů
  • Plán pro rok 2013 je vyrobit 13 letounů
  • Obrat za rok 2012: 1 202 742 tisíc korun
  • Pro firmu pracuje zhruba 900 lidí

Jaké další modely se v Kunovicích staly legendou

„Celosvětově se proslavil Blaník L-13, který byl exportován do 43 zemí. Zemědělský letoun Čmelák vyvinul tehdejší LET Kunovice v kooperaci s Moravanem Otrokovice a bylo vyrobeno asi 700 kusů.“

Milníky společnosti LET/Aircraft Industries

Původní firma vznikla v roce 1936 jako pobočný závod továrny AVIA Letňany na opravy letounů. V roce 1969 došlo ke vzletu prototypu L-410 a zahájení jeho sériové výroby. Nová éra společnosti začala v roce 2005, kdy byla převzata novými vlastníky a získala svůj dnešní název. V roce 2008 se většinovým spoluvlastníkem firmy stal ruský průmyslový holding UGMK.