Klasické hračky nahrazují mobily, stavebnice ale pořád vedou

Praha - Češi ročně utratí za hračky kolem osmi miliard korun. Klasické hračky už ale děti příliš netáhnou, nahrazují je zejména chytré mobilní telefony. Právě ty označilo při nedávném průzkumu přes šedesát procent juniorů jako svou nejoblíbenější hračku. Nové trendy ukázal pražský veletrh hraček, který dnes skončil.

Předškoláci mají v čím dál větší oblibě počítače a mobilní telefony. Dokonce s nimi tráví více času než s klasickými hračkami. „Dnešní děti je mnohem složitější zabavit. Potřebují střídat činnosti i hračky, se kterými si hrají,“ vysvětluje učitelka v mateřince Lucie Ctiborová.

Prodej klasických hraček každoročně klesá o deset procent. Jejich výrobci se proto snaží děti zaujmout a udělat hračky co nejatraktivnější. Jednou z možností je, co nejvíce je přiblížit reálnému životu dospělých. Důkazem jsou třeba panenky. „Stále více se podobají reálným miminkům a reálným dětem,“ tvrdí Hana Kovářová, manažerka veletrhu hraček, jenž dodneška probíhal na holešovickém Výstavišti.

I přes nástup nejmodernějších technologií ale dlouhodobě v žebříčku nejoblíbenějších hraček vede stavebnice Lego. Oblíbené jsou také panenky Barbie, puzzle, dráhy pro vláčky a auta. V poslední době se děti vracejí i k dřevěným hračkám. „Mají třeba i lepší zpracování, protože plast je jen výlisek a často se nepovede udělat tak, jak má,“ tvrdí Kovářová.

Kolik přesně rodiny za hračky utratí je individuální. Podle výrobců hraček se ale tato částka pohybuje okolo pěti tisíc za rok. V České republice je celkem 214 firem, které hračky vyrábí. Ročně jich prodají za téměř deset miliard korun, s většinou z nich si ale hrají děti za hranicemi naší země.