Obchodníkům začínají žně, zejména těm internetovým

Praha - Češi letos při nákupech na internetu utratí rekordních 58 miliard korun. Nejčastěji do virtuálního košíku dávají elektroniku, čím dál populárnější je i oblečení či vybavení domu a zahrady. Novinkou je, že lidé na síti kupují i levnější zboží, pro které dřív chodili spíš do kamenných obchodů.

Druhá polovina devadesátých let - v Česku vznikají první internetové obchody, ve kterých z počátku nakupují jen odvážlivci. O téměř dvacet let později je situace úplně jiná, letos se má na českém internetu protočit téměř 60 miliard korun. O 15 procent víc než loni. „Základní výhoda internetu je nižší cena, doručení domů a ušetření času,“ říká Jan Jírovec, šéf holdingu Allegro Group.

Právě v těchto dnech začíná na síti největší špička. Obchodníci mají před sebou Vánoce, což je nejvýnosnější období, během kterého prodají 40 procent veškerého zboží, které si u nich lidé během roku pořídí.


„Ve standardním období pracujeme s průměrem 10 tisíc objednávek denně. V té vánoční špičce se připravujeme na expedici 40 tisíc kusů,“ doplňuje Marek Liška z Mall.cz

Objednávek přibývá, výše útraty klesá

Podle odhadů expertů letos Češi naklikají 30 milionů objednávek. Průměrná výše útraty ale klesá. Nejvíc se stále prodává elektronika, více frekventovaným jevem je v poslední době i nakupování potravin. „Nakupování potravin na internetu je zatím v plenkách, ale v dalších letech to bude fenomén,“ domnívá se Tomáš Braverman z Heureka.cz