České vlaječky na zboží nestačí, přijdou cedule hned u vchodu

Praha - Hned u vchodu má zákazník vědět, jaký je podíl českého zboží v daném obchodě. Sloužit k tomu mají podle ministerstva zemědělství (MZE) speciální velké cedule. Resort plán zahrnul i do novely zákona o potravinách, kterou teď dostane na stůl vláda. Obchodníkům se ale plán moc nelíbí. „Samozřejmě je s tím spojená administrativní zátěž,“ říká mluvčí řetězce Ahold Judita Urbánková. Malých obchodů a večerek se značení netýká, je pouze pro prodejce s ročním obratem nad pět miliard korun.

České vlaječky nebo nápisy odkazující na původ přímo na zboží už nestačí. Nově by si měl zákazník udělat představu o podílu českých výrobků hned u vchodu do prodejny. „Koresponduje to s tím cílem usnadnit zákazníkům informované rozhodování, co si koupí,“ říká Jindřich Fialka, ředitel Odboru potravinářské výroby a legislativy MZE.

Poptávka po českém zboží i kvůli potravinovým skandálům roste. U pečiva dominují tuzemští výrobci, u trvanlivého zboží už to tak jednoznačné není. U pultového prodeje původ zboží často ani zjistit nelze, naopak u jiných kategorií českou výrobu připomínají i speciální cedule. Takovou, která by hned u vchodu český sortiment každý den poctivě sečetla, ale obchodníci nechtějí. „Samozřejmě je s tím spojená administrativní zátěž,“ říká Judita Urbánková.

Obchodníci navrhují počítat české zboží jednou měsíčně, nebo na ceduli slíbit, že podíl domácích výrobků neklesne pod určitou hranici. K tomu jeden z řetězců přistoupil už teď. „Minimální podíl produktů s českým původem je 65 procent,“ říká Gabriela Bechynská, mluvčí Billy.

Nový zákon by měl podle obchodníků také přesně vyjasnit, co je vlastně české zboží. Například u kuřecího masa totiž stačí, aby zboží v Česku někdo jen zabalil, a už může dostat na obal českou vlajku.

Bez cedule u vchodu má podle novely hrozit pokuta až milion korun. Malých obchodů a večerek se značení netýká, je pouze pro prodejce s ročním obratem nad pět miliard korun.