Šetření na naftě se může ve výsledku prodražit

Praha - Řidiči našli nový způsob, jak ušetřit, stále víc jich tankuje do aut s dieselovými motory stoprocentní bionaftu B100. Své vozy nijak neupravují a na plné nádrži můžou ušetřit i 300 korun. Přesto úspora může mít i svá rizika.

Litr paliva do auta s dieselovým motorem může stát 35 korun, nebo taky o pět korun méně - a přibývá řidičů, kteří volí druhou možnost. Místo nafty plní nádrž biopalivem B100. „B100 se rozšiřuje v každém roce, zaznamenáváme nárůst její spotřeby, je to zhruba třetinový nárůst každým rokem,“ potvrzuje Jiří Trnka z CZ BIOM. Tomáš Mikšovký z Petrol media se přidává: „Začíná se prosazovat na čerpacích stanicích jako nové palivo.“ 

Čerpacích stanic, které B100 nabízejí, proto přibývá. Těch veřejných je v Česku zatím asi 70. Neveřejných, kde tankují vozové parky velkých firem, pak zhruba 160. Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu si ale myslí, že tankování tohoto paliva do běžných automobilů není úplně v pořádku: „Tito řidiči parazitují na daňovém zvýhodnění této stoprocentní bionafty.“ 

Z paliva původně určeného i pro zemědělské stroje se totiž neplatí spotřební daň. Zákon ale řidiči nijak neporušují. „Daňový únik to není, protože to použijí pro pohon motoru a tam to osvobození je,“ říká Jitka Danielová z Generálního ředitelství cel.   

Zatímco u některých automobilů používání biopaliv výrobci přímo schválili, u jiných je řidiči tankují na vlastní riziko. Někteří automechanici varují, že by mohlo dojít k zalepení palivového potrubí. Taková oprava pak řidiče vyjde i na několik tisíc. A potíže můžou nastat i u reklamací nových vozů, které jsou ještě v záruce.

Video Události o použití bionafty B100
video

Události o použití bionafty B100