Mýto pro cizince v Německu? Evropská komise stále proti diskriminaci

Berlín – Eurokomisař pro dopravu Siim Kallas na dotaz německého europoslance za Zelené Michaela Cramera sice řekl, že zpoplatnění německých dálnic pro cizince by nebylo v rozporu s právem Evropské unie, jenže samotný šéf komise si to nemyslí. José Manuel Barroso trvá na tom, že diskriminace je nepřípustná. Mýto pro cizince je v Německu ožehavým tématem. Zatímco konzervativci z CDU/CSU jsou pro poplatky, očekávaný koaliční partner SPD je proti.

Zpoplatnění německých dálnic pro cizince prosazuje především bavorská Křesťanskosociální unie (CSU). Strana před volbami navrhovala, aby všichni uživatelé dálnic platili mýtné. Němci by ale platili o to méně, kolik odvádějí na daních za motorová vozidla. To by znamenalo, že cizinci by za jízdu na německých dálnicích zaplatili víc než Němci. A ze strany SPD se ozvala kritika, že jde o diskriminaci, která je v rozporu s právem EU. To totiž zakazuje jakoukoli diskriminaci na základě státní příslušnosti. 

Evropská komise se už dřív stavěla k zavedení mýta pro cizince odmítavě. V srpnu uvedla, že žádná členská země nemůže znevýhodňovat cizince při placení mýtného vůči svým obyvatelům. Jenže jak se zdá, sám eurokomisař Kallas v  návrhu CSU problém nevidí: „Snížení daně pro územně příslušné uživatele v zásadě nepředstavuje (…) při současném zvýšení příslušných poplatků za užívání (dálnic) pro všechny uživatele žádnou diskriminaci na základě státní příslušnosti.“ Kallas také dodal, že výše poplatku by měla být přiměřená tomu, nakolik vozidlo dálniční síť využívá.

Siim Kallas
Zdroj: ČTK
Autor: AP/Yves Logghe

Jenže Barrosův mluvčí Mester dnes na Twitteru uvedl, že Evropská komise nedala Německu zelenou ke spuštění mýta pro cizince, protože není jasné, zda ho Berlín zavede a jak by vypadalo. „Co platí, je princip nediskriminace,“ zdůraznil Mester.

Peníze od cizinců měly podle CDU zaplatit opravy, údržbu a případnou novou výstavbu německých dálnic. Podle odborníků by se ale touto cestou podařilo vybrat jen 700 milionů eur, což je asi desetina sumy, kterou by Němci na správu dopravních cest potřebovali.

Mýto v Evropě

Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucembursku, Monaku a ve Švédsku.