Pětině obchoďáků se nedaří nalákat dost zákazníků

Praha – Asi pětině nákupních center v Česku se nedaří. Chodí do nich málo zákazníků a nejsou v nich obsazeny všechny prodejní plochy. Přesto stále vznikají nové areály, třeba zrovna dnes otvírá Obchodní centrum Krakov v pražských Bohnicích. Podle dostupných průzkumů je ale na trhu místo pro nové obchodní parky spíš v menších městech.

Přibližně pětina středně velkých a velkých nákupních center v ČR se potýká s nízkou návštěvností či obsazeností. Ani to ale neznamená, že by měla taková centra existenční problémy, upozorňuje Jan Kotrbáček z Cushman & Wakefield. „Neregistrujeme na trhu, jediný projekt, který by měl zásadní existenční problémy. Pokud je projekt správně nastaven – jeho velikost pro danou lokalitu a koncepce - takové obchodní centrum funguje,“ tvrdí. 

Problémem podle Kotrbáčka ale je, pokud je centrum předimenzované. „Pak nesplňuje očekávání, které od něj developer má,“ doplňuje. Podle Kotrbáčka z Cushman & Wakefield se od roku 2000, kdy začala vznikat první obchodní centra, trh svým způsobem naplnil a zákazník vyspěl. I díky tomu vznikají různě velká nákupní centra – zákazník si mezi nimi vybírá podle toho, jakou má zrovna potřebu. Pokud chce běžný denní nákup, zamíří do menšího lokálního nákupního střediska. Pokud plánuje nakoupit toho víc a strávit v obchodech více času, zamíří do větších nadregionálních center. 

V Česku je 90 moderních nákupních center s celkem více než 2,2 milionu metrů čtverečních hrubých pronajímatelných ploch. Čtvrtina z nich je v Praze. V počtu nákupních parků je ČR pod průměrem EU, v porovnání s hodnotami z Británie a Francie zaostává Česko asi o 50 metrů čtverečních na tisíc obyvatel.


„V dnešní době jsou zákazníci poněkud konzervativní a neradi mění svoje nákupní zvyklosti. Nová obchodní centra se musí více snažit 'lákat' své zákazníky na nové značky na trhu, zábavu, služby a marketingové akce,“ komentuje také situaci na trhu Sylvie Samadi z Jones Lang LaSalle. 

I tak ale podle analytiků stále existuje pro nové projekty na trhu místo. „Například v Praze vidíme prostor pro výstavbu projektu, který by sloužil obyvatelům Prahy 6. Na trhu určitě je prostor pro výstavbu menších lokálních projektů, takzvaných 'convinience centres', zaměřených na nákupy a služby denní potřeby pro obyvatelstvo žijící v bezprostředním okolí,“ říká Samadi.