VV volají po nižší spotřební dani na naftu

Praha - Věci veřejné, respektive jejich poslanci hodlají povzbudit poptávku po naftě a zvýšit příjmy státního rozpočtu až o 1,6 miliardy korun tím, že plánují prosadit snížení spotřební daně z motorové nafty o 2,50 korun na litr, tedy zhruba o 23 procent. Strana dnes svůj záměr představila na tiskové konferenci spolustraníka a ministra dopravy Víta Bárty. Ovšem ministerstvo financí s poklesem daně nesouhlasí.

Například poslanec za VV Michal Babák argumentuje citelným poklesem výnosů ze spotřební daně: „Tuzemská silniční síť je českými i zahraničními dopravci hojně využívána, podíl výnosů ze spotřební daně z nafty však přesto v posledních letech setrvale klesá.“

Věci veřejné svým návrhem vyslyšely přání dopravců i majitelů čerpacích stanic, kteří si na vysokou daň v porovnání s okolními zeměmi dlouhodobě stěžují. „Je to věc, po které voláme už od začátku roku,“ řekl předseda Společenství čerpacích stanic ČR Ivan Indráček.

Snížení spotřební daně u nafty (zdroj: ČT24)

Ministr financí Miroslav Kalousek podle dnešní Mladé fronty Dnes s návrhem nesouhlasí. Podle něj by státní rozpočet takovým způsobem přišel nejméně o 15 miliard korun: „Daň nižší o 2,50 znamená minimálně patnáctimiliardový výpadek příjmů státního rozpočtu. Na ministerstvu financí jsme přesvědčeni, že by ho nenahradila vyšší spotřeba nafty. Nesouhlasím s tímto návrhem i proto, že si myslím, že země okolo nás budou spotřební daň zvyšovat.“

Kalousek proto chce pozvat poslance k diskusi o možných výhodách, ale i rizicích takovéto varianty. „Problematika snížení spotřební daně na naftu je pro tranzitní zemi našeho typu skutečně otázkou vážné odborné debaty,“ uvedl mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

Občanští demokraté s návrhem nesouhlasí

S nápadem se příliš neztotožňuje ani ODS. „Snížení spotřební daně je otázka diskuse. Ale autoritou je ministerstvo financí, od kterého očekáváme, že to má důkladně propočítané,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu a zástupce občanských demokratů Martin Kocourek.

V případě, že budou VV trvat na svém, mohly by se spojit s opozicí a prohlasovat zákon koalici navzdory. „Snížení spotřební daně na naftu určitě podpoříme, my sami to navrhujeme už dlouho,“ prohlásil místopředseda ČSSD Milan Urban. Podporu nevylučuje ani KSČM, ale má své pochybnosti. „Je věc k diskusi, jestli by čerpadláři skutečně zlevnili naftu a zvýšil se výběr daní,“ uvedl Jiří Dolejš, poslanec KSČM.

„Za návrhem nestojí dopravní lobbisté, ale odborná studie Vysoké školy ekonomické,“ obhajuje strana pozadí návrhu, který má i podporu stranických špiček VV. „Řidiči v Česku netankují naftu, protože cena není konkurenční,“ napsal v analýze děkan Národohospodářské fakulty VŠE Miroslav Ševčík.

Návrh ovšem naprosto vylučuje například ekonom ze společnosti Cyrrus a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Jan procházka: „Bylo by dobré počkat alespoň jeden rok, protože i okolní země hovoří o tom, že budou spotřební daň zvyšovat.“

Vydáno pod