Dálnice nám budou stavět Číňané, Češi přijdou o byznys

Praha - Ministr dopravy Vít Bárta (VV) hledá způsoby, jak ušetřit státní kase co nejvíce peněz. Inspiroval se v sousedním Polsku. Výstavbu českých dálnic chce také svěřit čínským firmám. Ty jsou schopné dálnice vybudovat mnohem levněji. Ministrův scénář dostává stále konkrétnější podobu. Už se kvůli tomu objednal i k čínskému velvyslanci. České firmy velkou radost nemají.

Česko může ušetřit půlku nákladů, tuzemské firmy přijdou o byznys

Ministr dopravy Vít Bárta:

„Ve čtvrtek se scházím s čínským velvyslancem v České republice, abych s ním zkonzultoval první kroky proto, abychom čínské společnosti do České republiky pozvali.“

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Polská vláda svěřila výstavbu 50kilometrového úseku dálnice čínské společnosti Covec. A vyplatilo se. Ušetřila prý až 60 procent nákladů, které by jinak zaplatila firmě domácí. České stavební firmy by však přišly o byznys. Tvrdí, že Covec si může dovolit nabídnout nižší cenu, protože je dotovaný čínskou vládou, která chce tímto způsobem proniknout na evropský stavební trh. Vítězství čínské firmy by také znamenalo ztrátu práce pro české stavební dělníky.

„Zejména v situaci, kdy stavebnictví za 10 měsíců letošního roku propadá meziročně téměř o 60 miliard, kdy dneska jsme na čísle mezi 30 a 40 tisíci nezaměstnanými, tak to nám skutečně nepřipadá jako rozumné,“ stěžuje si prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš.

Jednou vyhraje čínská firma a ty české výrazně zlevní

I přes nesouhlas českých firem si Bárta od účasti Číňanů při výběrových řízeních hodně slibuje. Třeba v Polsku po vítězství Covecu šly místní stavební firmy v dalších výběrových řízeních s cenou výrazně dolů.

Ministr dopravy Vít Bárta:

„Jsem přesvědčen, že kdyby čínské společnosti postavily v Česku pět kilometrů dálnice, mělo by to silný kultivační dopad na chování všech ostatních hráčů na trhu.“

Česko ale na výběr nemá, Bárta šetřit musí. Na výstavbu dálnic totiž bude mít Česko příští rok o třetinu méně peněz než letos – pouze 61 miliard korun. Příští rok se také v Česku otevře nejméně úseků nových dálnic. Nový povrch dostane pouze 22 kilometrů.