Mniam - i potraviny z Polska dokážou uspokojit gurmány

Varšava - Polákům začala vadit špatná pověst, kterou si vysloužily jejich potraviny. To, že si řada tuzemských zákazníků vybaví technickou sůl nebo zkažená vejce v prášku, se rozhodli napravit. Uspořádali proto Dny polské gastronomie. Zájem o ně překvapil, speciality nejen z Dolního Slezska přišlo ochutnat několik set lidí.

Polsko se rozhodlo Čechům ukázat, že tamní farmáři umí vyrobit regionální speciality té nejvyšší jakosti. Na Dnech polské gastronomie byly k dostání nakládané patizony, výběrové víno, vřesový med. 

„V Polsku najdeme nejen čistou přírodu, ale i nepřerušenou tradici menších zemědělských producentů. Dny polské gastronomie nechtějí obhajovat tisíce produktů, které vznikají na objednávku českých či mezinárodních koncernů a supermarketů, ale prezentovat malé producenty, pro které je otázka kvalitního produktu věcí nejen finančního úspěchu, ale i osobní ctí.“

Zdroj: polskyinstitut.cz


Video Události - polská kampaň na kvalitní potraviny
video

Události - polská kampaň na kvalitní potraviny

Lidé mohli ochutnat aronii, neboli dolnoslezský ženšen, který Češi na rozdíl od Poláků nechávají růst bez většího povšimnutí. K mání byla také polská medovina nebo třeba paštiky. A lidé si mohli v kurzu vaření sami zkusit připravit celé polské menu.

Poláci teď chtějí zapracovat na tom, aby se do Česka kromě levných polských potravin dostaly i ty výběrové. Týdenní gastrofestival vyšel českou i polskou stranu asi na 200 tisíc korun. To ale není vše. Polské ministerstvo hospodářství už spustilo propagační kampaň s názvem „vyrobeno v Polsku“ - a za tu chce celkem zaplatit přes 100 milionů korun.

Zbigniew Kožlik, polský šéfkuchař:

„V naší kultuře je zakořeněno, že se snažíme hosty vítat a nabídnout jim to nejlepší. To horší si spíš dáme sami. Spíš je problém, že nedokážeme naše dobré produkty prodat.“