Dálniční známky 2014 jsou k dostání - chystá se změna jejich podoby

Praha - Dálniční známky na příští rok už dorazily na první benzínky a pošty. Státní fond dopravní infrastruktury hlásí, že za jejich distribuci a prodej v příštích dvou letech ušetří přibližně 14 milionů korun. Přesto ale náklady na tisk a rozšíření kuponů zůstávají vysoké, proto úřady přemýšlejí o tom, že od roku 2016 by známky v Česku nahradil jiný systém placení - maďarský.

Z centrálního skladu České pošty dálniční známky putují na prodejní místa. „Od začátku tohoto týdne procházejí distribucí, to znamená, že byly rozeslány na jednotlivé pobočky České pošty a zároveň je přebírají další obchodní partneři,“ říká ředitelka odboru PostFila České pošty Alena Ryšková.

Za všechny prodané známky stát utrží necelé čtyři miliardy korun. Ovšem náklady na distribuci budou přibližně 180 milionů. To znamená, že roční kupon si musí koupit 120 tisíc řidičů, aby se suma pokryla. „Je to nějaký kompromis, který je pro obě strany přijatelným vítězstvím,“ doplnil Tomáš Čoček, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury.

Místo lepení známky jen zaplatit?

Procentuální provize za každý prodaný kupon postupně klesá. Teď je podepsaná smlouva na další dva roky, pak se plánuje změna. „Nám se z ekonomického hlediska jeví jako nejvýhodnější systém, který je uplatňován v Maďarsku,“ říká Čoček.

Maďaři kupony netisknou (jejich výroba v Česku přijde na víc než 30 milionů). Řidiči jednoduše zaplatí, registrační značky aut pak kontrolují kamery na cestách. Takový systém umožňuje zavést víc účtovacích období než jen roční, měsíční a desetidenní.