Obchodníkům začaly předvánoční žně, kvůli intervenci o 2 týdny dříve

Praha - Do Vánoc zbývá přesně měsíc a obchodní centra zažívají nápor zákazníků. Letos vánoční nákupy začaly o dva týdny dříve než loni. Může za to i intervence České národní banky a obavy zákazníků ze zdražení. Díky oslabení koruny vzrostly zejména tržby prodejců elektroniky o desítky procent. Obchodníci doufají, že v prosinci vydělají ještě víc než v listopadu. Řada obchodních center už prodloužila otevírací dobu. V předvánočním období navíc obchodníci víc než kdy jindy využívají promyšlené strategie, které mají u zákazníků podpořit chuť utrácet. Svou roli sehrává nejen umístění zboží, ale i nenápadné maličkosti jako hudba nebo povrch podlahy.

O tom, že předvánoční nákupy propukly naplno, se dalo přesvědčit tento víkend už na parkovištích obchodních center. Lidé vybírali vánoční dárky dlouhé hodiny, nakupovali především elektroniku. Právě té by se měla nejvíc dotknout nedávná intervence České národní banky. Oslabení koruny totiž během pár týdnů zdraží dovážené zboží.

Jana Choroušová, mluvčí prodejce elektroniky:

„Nejvíce jsme to pocítili na dražších výrobcích, jako jsou pračky, televize, PC technika. Tam bylo jednoznačně deklarováno, že to zdražení přijde a postihlo by je víc.“


Pod návalem zakázek fungují i internetové obchody. Sklady, které přes rok bývají spíš poloprázdné, se už zaplnily ke stropu. „V podstatě každou minutu nám padne jedna objednávka. Najímáme i brigádníky, ale když je největší špička, tak i lidé z kanceláře se musí přidat do práce,“ dokládá vedoucí marketingu hračkárna.cz Eva Bartošová.

Pokladna
Zdroj: Isifa/Rex Features
Autor: West Coast Surfer

Podobně je na tom i Česká pošta. Například v Brně už zaměstnanci mezi hromadami balíků jen stěží projdou, a proto i ona ke stávajícím 140 zaměstnancům povolává další posily. Největší nápor ale pošta a internetoví obchodníci čekají, jako už tradičně, druhý prosincový týden. V kamenných obchodech pak pár dní před Štědrým dnem.

Nenápadné detaily mohou z kapsy vytáhnout i tisíce navíc

Nejen v období Vánoc, ale během celého roku je hlavním cílem obchodníků co největší útrata zákazníka. K tomu využívají zdánlivě nenápadné stimuly, které začínají už před obchodem. Například nákupní vozík bývá většinou větší, než je potřeba na běžný týdenní nákup, to proto, aby v něm skončilo více zboží.

Samotný obchod je pak promyšlen do posledních detailů. Hned u vchodu bývá oddělení čerstvého pečiva nebo zeleniny, které funguje jako výstavní skříň prodejny a hlavně také láká svojí vůní. Svou roli sehrává také příjemné osvětlení v obchodě, které v zákazníkovi může vyvolat větší chuť nakupovat.

Důležité je pak také strategické rozmístění zboží, o což se starají celé týmy zaměstnanců. Dražší položky se většinou nacházejí v úrovni očí, asi 160 centimetrů nad zemí. Nejlevnější zboží je naopak úplně u země. Základní potraviny, jako chleba, mléko či vejce, většinou nejsou v obchodě pohromadě, ale rozmístěné tak, aby bylo potřeba ujít co nejvíc kroků a projít i kolem jiného zboží.

Fenoménem posledních let se staly slevové akce, jejichž často velmi výrazné označení láká na první pohled. Samotné cenovky jsou většinou zakončeny devítkou - „19,90“ zní totiž lépe než „20 korun“. Sladkosti a drobnosti jsou umístěny záměrně u pokladen, aby se zákazník při čekání ve frontě odměnil za absolvování nákupu.

Podobně jako hypermarket fungují celá obchodní centra. Stavěná jsou tak, aby v nich zákazník strávil co nejvíc času. Například na podlaze s kobercem si nohy zákazníka uleví, a on pak může pokračovat v nakupování. Další pomocníci jsou příjemná pomalá hudba, klidné barvy, umělé osvětlení nebo klimatizace.