Slavní sportovci a reklama - oboustranně výhodné spojení

Praha - Slavní sportovci a reklama vytvářejí spojení, které je výhodné pro obě strany. Asi nejvíc o tom může říct golfista Tiger Woods. Ročně si přijde na 1,3 miliardy korun (jedenáctkrát víc, než má na greenu). Reklamou si vydělávají i české hvězdy, ale jejich příjmy jsou o dost skromnější. Tuzemský trh je pro světové značky malý a kontrakty s českými sportovci jsou proto o o několik řádů níž. Podle odborníků se ale situace postupně zlepšuje.

Pro některé světové sportovce peníze z reklam představují velkou část příjmů. Česko má ještě velké rezervy. Zájem o individuální sportovce mají hlavně menší a střední firmy. Tuzemský trh je pro světové značky malý, kontrakty s českými hvězdami jsou proto o mnoho skromnější. Podle odborníků se ale situace i na českém trhu postupně zlepšuje.

David Trávníček, výkonný ředitel Sport Invest Group:

„Česko je velice malý trh a globální značky zohledňují to, odkud ten sportovec je. Nikdy se nebudeme moct rovnat těm největším hvězdám. V okamžiku, kdy sportovec uzavírá roční smlouvy se střední firmou, tak jsou to určitě statisíce. V okamžiku, kdy jsou to velké instituce a velké smlouvy platné na rok, obsahující veškerá marketingová práva, tak se bavíme o jednotkách milionů.“


Kromě regionu závisí příjmy z kontraktů i na dalších faktorech - klíčové jsou úspěch, sledovanost daného sportu a v dnešní době i to, jak sportovec komunikuje s médii a se svými fanoušky. Alfou a omegou se tak stává využívání sociálních sítí.

„My jsme si spočítali, jaký přínos má kanál ČT sport pro český sport a vychází nám to zhruba na 800 milionů korun ročně,“ říká manažer komunikace Českého olympijského výboru Alexandr Kliment.