Nová Kotva dnes otevře své přístaviště

Praha – Rekonstrukce modly československých obchodních center 70. až 80. let, Kotvy, se dnes nachýlila ke svému konci. Slavnostní otevření zrekonstruované části obchodního domu proběhne odpoledne po 15. hodině. Legendární obchodní dům Kotva na pražském náměstí Republiky se opět pokusí vrátit do dob své slávy. Přitom ještě když budovu před pětatřiceti lety 10. února 1975 otevírali, byla nejmodernějším zařízením svého druhu v republice a až o dva měsíce později jí začal konkurovat Máj na Národní třídě.

„Kotva v každém případě patří mezi špičky architektury,“ potvrzuje svůj názor na kontroverzní stavbu architekt Václav Aulický. Normalizační svaz architektů ji navíc označil za typický příklad nesocialistické architektury, dodává Aulický. Soutěž na zástavbu proluky v severním rohu náměstí Republiky vypsalo ředitelství obchodních domů Prior koncem 60. let. Vítězný návrh pětipatrové stavby pochází z ateliéru manželů Machoninových, kteří mj. stojí i za karlovarským hotelem Thermal. Podle architekta Ondřeje Fiedlera Kotva představuje výraznou architekturu své doby, která obstojí i v mezinárodním kontextu.

Otevření Palladia Kotvě prospělo

Rozhovor s Václavem Aulickým (zdroj: ČT24)

Obchodní dům se v průběhu desetiletí stal oblíbeným cílem návštěvníků Prahy a slogan „Kotva je tu pro vás“ (jeho autorem je spisovatel a novinář Ondřej Neff) lákal k nákupu přes 70 tisíc lidí denně. Od poloviny 90. let však zájem o Kotvu postupně upadal s tím, jak okraje Prahy a nejen je obsadila moderněji vyhlížející nákupní centra. Paradoxně otevření jednoho z nejnovějších z nich, Palladia, přímo na náměstí Republiky však podle generálního ředitele Kotvy Jaroslava Petrů jeho obchodnímu domu spíše prospělo, neboť na místo přilákalo více návštěvníků.

Podle Aulického si Kotva v současnosti, co se obchodních aktivit týče, stojí dobře: „Je to dáno do určité míry i tradicí. Kotva je navíc rodinný obchodní dům, kde se neztratíte. Navíc jste v centru, na náměstí Republiky.“ Nákup v Kotvě současně patřil ještě dlouho po roce 1989 k nezbytným součástem výletu do české metropole.

Kotva procházela od roku 2008 rekonstrukcí za provozu. „Cílem rekonstrukce je modernizace celého projektu, ale současně dáváme důraz i na architekturu budovy. Snažíme se o koncept otevřených ploch, který je typický pro obchodní domy, ale nikoli pro obchodní centra,“ informoval již v únoru Jaroslav Petrů ze společnosti Markland, která dům vlastní od března 2005.

Vydáno pod