Tretry na nohy, lokty vystrčit - Černý pátek je tu

Washington - Ve Spojených státech odstartoval takzvaný Černý pátek, tedy tradiční předvánoční výprodej, který se koná vždy v pátek po Dni díkuvzdání. Slevy v obchodech dosahují až 80 procent. V USA v tento den pravidelně vypukne nákupní šílenství. Americkou tradicí se v posledních letech inspirují i čeští prodejci. Kritici ale upozorňují na to, že akce vždy nepřinášejí výhodné nabídky.

Šestá hodina ranní den po Díkuvzdání znamená už 50 let jediné - vánoční nákupní šílenství právě vypuklo. Lidé berou obchody útokem, aby ukořistili zlevněné zboží. Elektronika, oblečení, hračky - to všechno se dá koupit až se třetinovou slevou.

Někde jsou prodejci dokonce ještě štědřejší a zboží zlevní až o dvě třetiny. Počet kusů je ale často limitovaný, zákazníci proto vědí, že je čeká tvrdý souboj. Hned po otevření dveří vezmou nohy na ramena a upalují za vysněným zbožím. 

Zákazník:

„Musíte být první. Když nebudete první, nic nedostanete!“


Ostré lokty musí mít i samotní obchodníci. V posledních letech se navzdory tradici předhánějí, kdo začne s výprodeji dřív. Pohoršení si vysloužila třeba obchodní síť K-Mart. Začala totiž prodávat už na Den díkuvzdání. Některé obchody pak zahájily prodeje již ve 04:00 ráno a jiné třeba už o půlnoci.

Černý pátek i v některých obchodech v Česku 

Tržby obchodníků dosahují během Černého pátku několika miliard dolarů. Kritiku proto vyvolává i to, že se z duchovních svátků čím dál víc stávají obchodní. Najdou se i firmy, které dávají v pátek svým zaměstnancům volno, aby mohli vyrazit na nákupy.

Od pátku do neděle utratí Američani nejvíc z celého roku, každý průměrně v přepočtu osm tisíc korun. Tržby se letos neočekávají výrazně vyšší než loni. „Víme, že loni nakupovalo v obchodech a na internetu během Díkuvzdání 35 milionů lidí a očekáváme, že letos jich bude stejně,“ říká Kathy Grannisová z Národní federace maloobchodu.

Loni američtí spotřebitelé během víkendu, který odstartoval právě Černý pátek, nakoupili zboží za 59,1 miliardy dolarů (v přepočtu necelých 1,2 bilionu korun). Do obchodů tehdy vyrazilo skoro 140 milionů zákazníků.


Přestože na Černý pátek nabízejí slevy i některé české internetové obchody, ty pravé žně teprve čeští obchodníci čekají. „I když letošní vánoční nákupy již před časem odstartovala intervence ČNB, vrchol vánoční sezony nastane v druhém prosincovém týdnu. Prodejně nejsilnějším dnem je pak druhé pondělí v měsíci. Letos je to 9. prosince,“ předpovídá ředitel webu Heureka.cz Tomáš Braverman.

Video Černý pátek v reportáži Martina Řezníčka
video

Černý pátek v reportáži Martina Řezníčka

Nákupní šílenství v USA - Černý pátek je tu