Legenda je zpět, v Saabu se rozjela výroba

Stockholm - Do Švédska se vrací výroba vozů Saab. Nový majitel zkrachovalé automobilky, konsorcium National Electric Vehicle Sweden v čele s čínským podnikatelem Kaiem Johanem Jiangem, obnovilo provoz v tamním závodě po více než dvou letech.

„Je skvělé být u toho, když se výroba v továrně obnovuje, když se sem vrací výroba aut. Je to velmi šťastný okamžik,“ neskrývala při obnovení provozu svou radost švédská ministryně obchodu Annie Loofová. Automobilka chce přitom navázat tam, kde skončila. Z výrobních linek sjede jako první model Saab 9-3 Aero. K zatím benzinové verzi chce příští rok přidat i elektrický pohon. 

Kai Johan Jiang, zakladatel National Electric Vehicle Sweden

„Během posledních let se stal Saab velmi známou značkou v Číně. Hodně se tam o ní spekulovalo - v pozitivním i negativním smyslu. Teď už vnímají Číňani značku jen pozitivně a já věřím, že budou Saab milovat - elektrické i ty klasické vozy.“ 

Saab se vrací (zdroj: ČT24)

Saaby od příštího týdne v e-shopu

Od 10. prosince začne automobilka prostřednictvím internetu nabízet své vozy švédským zájemcům. Jejich cena se bude pohybovat v přepočtu kolem 925 tisíc korun. Postupně chce Saab oslovit i čínský trh, kde vidí velký potenciál v elektromobilech. S těmi se chce prosadit i v dalších zemích. Elektrická verze přitom má stát právě na čínské a japonské technologii.

Automobilka Saab nedávno prodávala limitovanou edici vozu Saab kombi 9-5 Aero SportCombi 2.0 TTiD. Stačila však vyrobit pouze 33 předprodukčních kusů verze kombi do doby vyhlášení insolvence v prosinci 2011. Ani jeden kombík se nedostal k prodejcům. Nabídnuty byly pouze v konkurzní dražbě. Dva kombíky se podařilo získat české firmě Suchomel Auto z Ústí nad Orlicí. 

Saab kombi 9-5 Aero SportCombi 2.0 TTiD
Zdroj: Josef Horázný/ČTK

S výrobou aut začal Saab v univerzitním Trollhättnu 10. června 1947. Prvním modelem, který tehdy vyslala automobilka do světa, byl Saab 92001. V roce 1989 se stala automobilka součástí General Motors. Od té doby byla skoro pořád ztrátová. Před krachem ji nezachránil ani následný majitel, společnost Swedish Automobil. V roce 2011 musela výrobu aut v Trollhättnu zastavit, chyběly totiž peníze na platby dodavatelům. Teď začal psát Saab novou kapitolu. 

Vydáno pod