Slabší koruna zdražuje voňavé výrobky pekáren

Praha - Další, kdo hlásí zdražování kvůli oslabení koruny, jsou pekárny. Na vině je hlavně navýšení cen pohonných hmot, ale může za to i zdražení dovážených surovin. Podle odhadů největších pekáren se jejich náklady zvýší o miliony korun.

Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: iStock/Mypurgatoryyears

Například droždí v tuzemsku nikdo nevyrábí. Tato zásadní surovina se tak musí dovážet ze zahraničí, například Francie, Polska nebo Ukrajiny. A tak podle Svazu pekáren pocítí oslabení koruny lidé i na obyčejném chlebu. „Určitě se to dotkne mouky, dotkne se to droždí, dotkne se to zlepšujících přípravků, dotkne se to obalu,“ vypočítává dražší položky generální ředitel PENAM Jaroslav Kurčík. 

Citelně dražší pečivo až v březnu?

Ještě před deseti lety přitom stál pecen chleba 16 korun, o pět let později to už bylo o sedm korun víc. Dnes už za něj zákazníci zaplatí 26 korun. O kolik pečivo zdraží v nejbližších měsících, zatím neumějí spočítat ani samotní pekaři. „Podle mě období, kdy by se mohlo zdražovat nebo řekněme obecně měnit ceny pekařiny, je na konci února, na začátku března,“ myslí si agrární analytik Petr Havel. 

Nejrychleji se intervence ČNB projevila v cenách pohonných hmot, v listopadu tak zastavila dva měsíce trvající zlevňování benzinu a nafty. Navíc pečivo patří mezi potraviny, které mají velký objem a zároveň malou váhu, což v praxi znamená, že náklady na rozvoz těchto výrobků při zásobování obchodních sítí jsou v porovnání s jinými potravinářskými výrobky vyšší. Většina rozhodujících odběratelů pekárenského zboží je přitom denně výrobci chleba a pečiva zásobována čerstvým zbožím několikrát denně.

Pekaři by proto rádi zdražili své výrobky v řádu procent. Ty velké však limituje tlak obchodních řetězců, přes něž prodávají většinu svých produktů. Menší pekaři, kteří většinu své produkce prodají sami ve svých prodejnách, by sice zdražit mohli, ale tímto krokem by riskovali ztrátu svých zákazníků.

Měsíc po intervenci České národní banky zdražily především některé druhy elektroniky. Nejvíc, o devět procent, se zvýšily ceny fotoaparátů a LCD televizí. Největší internetový obchod Alza.cz již přecenil po intervenci 40 procent zboží v nabídce. Ceny potravin v supermarketech zůstaly vesměs stejné, pohonné hmoty dosud zdražily zhruba o padesátník na litr.