Francouzi si na padělky svého vína v Číně posvítí

Peking - Čína doveze ze zemí Evropské unie ročně vína za jednu miliardu dolarů. Největším dodavatelem je Francie, odtud loni pocházelo zboží za 744 milionů dolarů. Jenže s rostoucí poptávkou někteří čínští obchodníci hledají způsob, jak rychle vydělat. Nakupují vína nižší kvality, která přelévají a vydávají za originály vyhlášených značek.  

Podle některých odhadů by se měla spotřeba vína v Číně zvýšit do roku 2016 zhruba o 40 procent. Vinaři si proto myslí, že s tím porostou i pokusy padělatelů. Dovozce i samotné spotřebitele varují, aby se měli při nákupu vín na pozoru.  

Ve francouzské státní laboratoři prověří tisíce podezřelých vzorků ročně. „Musíme ověřit, v jakých podmínkách se víno vyrábí, jak je to s potenciálními podvody, napodobováním a padělky. Chceme udržet co nejlepší kvalitu vína,“ říká ředitel laboratoře v Bordeaux Bernard Medina. 

Christophe Chateau, šéf komunikace Meziodborové rady vinařů z Bordeaux:

„Zjistili jsme, že padělky vín z Bordeaux jsou v různých zemích - v Jižní Americe, Severní Americe i ve východní Evropě. Ale protože Čína je největším spotřebitelem vína Bordeaux a je všeobecně známá svými padělky, proto se zaměřujeme hlavně na tento trh.“ 


Napodobeniny vyhlášených vín totiž často kvůli své kvalitě vrhají špatné světlo na původní vinaře. A kromě toho je připravují ročně až o 217 miliard dolarů. Výrobci proto hledají způsob, jak padělání svých vín omezit nebo zcela vymýtit. „Lidé mohou prostřednictvím svých mobilů naskenovat QR kód a ověřit si pravost láhve. Tím můžeme klienta uklidnit a máme větší šanci, že si naše víno vybere,“ myslí si ředitel Chateau Smith Haut Lafitte Fabien Teitgen. 

Některá vinařství vyrývají do svých lahví unikátní sériová čísla. Jejich seznam zveřejňují na webových stránkách. Jiná vinařství pak experimentují s hologramy nebo kódovanými samolepkami, které jsou částečně na lahvi a zbytek zakrývá zátku.