Facebook zřejmě sledoval soukromé zprávy uživatelů

San Francisco - Největší světová internetová sociální síť Facebook čelí ve Spojených státech hromadné žalobě - měla totiž sledovat soukromé zprávy svých uživatelů. Takto získaná data pak měla firma podle žaloby využívat k marketingovým účelům, jak uvádí servery Financial Times nebo BBC.

Facebook podle žaloby sleduje zprávy, ve kterých uživatelé sdílejí odkazy na jiné webové stránky. Následně tak má získávat profil jejich internetových aktivit. Facebook se však ohradil a obvinění označil jako nepodložená. „Budeme se důrazně bránit,“ uvedla mluvčí firmy Jackie Rooneyová.

Žaloba se přitom opírá o nezávislý výzkum. Ten měl zjistit, že Facebook sleduje obsah soukromých zpráv uživatelů „pro účely, které nesouvisí s usnadněním přenosu zpráv“. Facebook tak prý může získávat cenné informace, protože „uživatelé, kteří věří, že komunikují prostřednictvím nesledované služby, o sobě pravděpodobně sdělí skutečnosti, které by nikdy neposkytli, kdyby věděli, že jsou sledováni“.

Každý poškozený by měl dostat 10 tisíc dolarů

Za hromadnou žalobou stojí dva uživatelé Facebooku Matthew Campbell z Arkansasu a Michael Hurley z Oregonu. Žaloba požaduje pro každého poškozeného uživatele ve Spojených státech odškodné ve výši minimálně 10 tisícovek dolarů (zhruba 200 000 korun).

Jaké šance na úspěch žaloba má, si ale odborníci netroufají vůbec odhadnout. Velký problém totiž vidí v současném chování lidí na sociálních médiích. „Je potřeba si uvědomit, že Facebook je soukromá služba neplacená, která má svá pravidla. A lidé jí dneska berou, že je to něco podobného jako mobilní telefon nebo e-mail. Ale pořád je to soukromá služba, kde dobrovolně zadáváme svá data,“ vysvětluje specialista na sociální média z agentury Dark Side Tomášek Jindříšek.

Daniel Dočekal, internetový publicista

"Tady žádné soukromí neexistuje (na Facebooku), to je jenom falešné zdání. Stejně tak, jako když si na svoji zeď pověsíte něco, co označíte jenom pro přátele, tak to vlastně neznamená vůbec nic."

"Tato žaloba je proti měřítku, v jakém Facebook funguje, v podstatě zanedbatelná. Částka 10 tisíc dolarů na hlavu je strašení na samém počátku, tam by nikdy k tak vysokému postihu nedošlo."


Na Facebook se už dříve snášela kritika kvůli jeho politice v oblasti ochrany soukromých údajů. Facebook používá více než miliarda lidí po celém světě. Každý den síť navštíví zhruba 700 milionů uživatelů.

Sociální sítě
Zdroj: ISIFA/Thinkstock
Autor: iStock

Podobnému nařčení přitom už dříve čelil internetový gigant Google. Když společnost v roce 2004 představila reklamy ve svém Gmailu, obsah zpráv byl automaticky analyzován. Ovšem Google se bránil tím, že se ke zprávám nedostala žádná osoba.