Blíží se konec malých autobazarů v Česku?

Praha - Barevné vlaječky, plakáty lákající na levné povinné ručení a řady stojících aut. Takový je klasický obrázek malých českých autobazarů, které se však v posledních letech potýkají s nedostatkem prodejů. V loňském roce jich skončila stovka a letos nebude statistika zřejmě o nic milosrdnější. Vaz prodejcům láme velká konkurence, klesající ceny a především pošramocená pověst zapříčiněná mnohdy nekalými praktikami při prodeji vozu.

Na růžích nebudou mít malí prodejci vozů ustláno ani příští rok. Kromě konkurence totiž svou roli sehraje i devizová intervence, která bude znamenat pro bazary, které si vozy tahají ze zahraničí, zvýšené ceny. Na druhou stranu je trh s ojetinami přesycený a úbytek prodejců mu může prospět.

„Myslím si, že i kdybychom hovořili o nějaké polovině takového množství, tak by to pořád bylo dostačující,“ podotkl předseda rady Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý.


Necelá polovina autobazarů nepřežije na trhu déle než pět let. Navíc nyní bude zákazník odrazen možná i cenou, která se u dovezených vozů ze zahraničí může zvednout o desetitisíce, u luxusních aut i o statisíce korun. Nejvíc ojetých aut se z ciziny dováželo těsně před krizí. V roce 2008 se přes hranice k novým majitelům dostalo 230 tisíc vozů. Od ledna do listopadu loni jich bylo skoro o polovinu míň.

Menší výdělky však mohou vést k nekalým praktikám, kdy se prodejci snaží hodně vydělat i na vozech, které podle stavu tachometru a opotřebení už službu dávno odvedly. „Může vzniknout tlak na takové ty nekalé praktiky, jako je stáčení tachometru, podvody s DPH a případně i omlazování vozů,“ doplnil na závěr Veselý.