Němci chtějí u dálničních poplatků zvýhodnit ekologické vozy

Berlín – Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt zveřejnil podrobnosti plánovaného zpoplatnění dálniční sítě. Potěšil tak nejen turisty, kteří si budou moci koupit týdenní nebo měsíční dálniční známku, ale také majitele úspornějších vozů. Podle magazínu Der Spiegel totiž pro tato auta plánuje německá vláda zavést slevu na poplatku za využívání dálnic.

Zvýhodněna by také měla být auta, která spadají do kategorie malých osobních vozů a taková, která jsou vstřícná k životnímu prostředí.

Dálniční známky budou i v týdenní či měsíční variantě

Chystané zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta nabídne vedle celoroční asi i týdenní a měsíční známku. Možnost zaplatit mýtné i na kratší dobu, než je jeden rok, požaduje Evropská unie, která chce zabránit znevýhodňování zahraničních řidičů.

Dobrindt předpokládá, že roční dálniční známka by v Německu mohla stát zhruba 100 eur, tedy 2 750 Kč, a že německým řidičům by se kompenzovala snížením například daně z osobního vozidla.

Zavedení mýtného si za svou prioritu stanovili bavorští křesťanští socialisté (CSU), kteří chtějí, aby na německé autostrády přispívali i řidiči ze zahraničí. Mýto se ale nemá nijak finančně dotknout majitelů aut registrovaných v Německu, což bude podle kritiků odporovat unijnímu právu, které diskriminaci na základě cizí státní příslušnosti zakazuje.

Německá dálnice
Zdroj: ISIFA/Thinkstock/iStock

Daňové zvýhodnění německých řidičů zřejmě bude v mnoha případech komplikované, protože mnozí řidiči nových moderních vozů platí na dani méně než zmíněných 100 eur. Například daň za vůz Volkswagen Polo v nejnižší motorové variantě stojí asi 60 eur. Tento problém by tak Dobrindt mohl vyřešit zamýšleným plánem, který kombinuje snížení daně z motorového vozidla a slevu na mýtném.

Otázkou jsou také elektromobily, jejichž vlastníci v současné době daň za auto neplatí. Plánuje se, že taková auta by byla zcela osvobozena i od dálničních poplatků.

Příslušný zákon chce Dobrindt předložit už letos. Z CSU se nicméně ozývají hlasy, že řidiči osobních aut na německých dálnicích kvůli právním i praktickým problémům začnou platit nejdříve v roce 2016.