Spotřeba benzinu dál padá, lidi šetří a přestavují motory

Praha – Česko zaznamenalo další výrazný propad ve spotřebě benzinu. Tuzemští řidiči ho loni natankovali o sedm procent méně než v roce 2012. Za posledních pět let spotřeba benzinu klesla dokonce o čtvrtinu, tedy o půl miliardy litrů. Může za to jeho stále vyšší cena. Lidé šetří a méně jezdí, případně vyhledávají levnější alternativy, jako jsou třeba biopaliva.

Přestavby motoru na jakékoliv alternativní palivo jsou stále žádanější. Stačí přidat do motoru řídicí jednotku, udělat několik menších úprav a vůz místo na benzin jezdí na podstatně levnější pohonné hmoty, například na daňově zvýhodněné biopalivo E85. Majitel takového auta ušetří na plné nádrži v průměru pět set korun.

Podle Filipa Kaštánka, majitele firmy, která přestavby motorů provádí, chtějí lidé využívat alternativní paliva hlavně z ekonomických důvodů. Musí při tom ale počítat s počáteční investicí od 4 000 do 10 000 korun – právě tolik přestavba stojí.

Češi platí za tankování v průměru 500 korun. Zatímco před pěti lety si za tuto částku v nádrži odvezli více než 21 litrů benzinu, dnes je to necelých 14 litrů.


Na biopalivo už si svůj vůz přizpůsobilo 6 000 řidičů. Toto číslo ovšem pochází z oficiální statistiky – další tisíce majitelů starších aut jezdí s rizikem bez úpravy. I to je jeden z důvodů, proč spotřeba benzinu klesá. „Vysoká nezaměstnanost způsobuje, že lidé šetří a méně jezdí,“ domnívá se Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Na propad prodeje benzinu mají vliv i firmy a obměna jejich vozových parků. Například Česká pošta chystá nákup 1 500 nových aut. Benzinový pohon ale mít nebudou. Podle svého mluvčího Ivo Mravinace pošta sází na stlačený zemní plyn (CNG). „Je to samozřejmě velký trend, doufáme, že jich bude co nejvíc,“ podotkl Mravinac.

Porovnání nákladů na tradiční natural a CNG vyznívá jasně – provoz auta na stlačený zemní plyn je téměř o polovinu levnější. Většina firemních vozů v tuzemsku nicméně pořád jezdí na dieselový pohon. Nezměnil to ani fakt, že nafta je zhruba stejně drahá jako benzin, někde dokonce dražší. Spotřeba nafty navíc neklesá a už dva roky se drží na konstantní úrovni.