Pošvářová: Šéfa ŘSD jsem opakovaně žádala o schůzku, ale neúspěšně

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) odvolalo ředitelku kontroly kvality staveb Miloslavu Pošvářovou. Ta v minulosti ostře kritizovala způsob, jakým se v Česku staví dálnice. Důvodem výpovědi je podle mluvčí špatná komunikace směrem k vedení organizace. „K panu generálnímu řediteli jsem se snažila dostat opakovaně a několikrát,“ uvedla Pošvářová v rozhovoru pro ČT s tím, že ředitel Kočica tuto schůzku odmítal. Zástupci ŘSD pozvání do vysílání odmítli.

Video Pošvářová: Ředitel ŘSD opakovaně odmítal schůzku se mnou
video

Pošvářová: Ředitel ŘSD opakovaně odmítal schůzku se mnou

Pošvářová byla podle serveru lidovky.cz odvolána na hodinu a byl jí zabaven mobilní telefon. „Důvodem k jejímu odvolání bylo neplnění povinností a nekomunikace s vedením ŘSD. Naposledy se jednalo o odmítnutí předložit zásadní zprávu týkající se dálnice D47,“ sdělila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Odvolaná ředitelka stála v čele Majetkové komise D47, která připravovala podklady pro soudní pře se stavební společností Eurovia týkající se zvlněné ostravské dálnice.

Pošvářová se netajila svými výhradami k současnému vedení ŘSD i ministerstva dopravy. Je přesvědčená, že management v čele s ředitelem Pavlem Kočicou zájmy státu nehájí, ale naopak poškozuje. Proto také odmítla zmíněnou zprávu vydat.

„Zpráva České geologické služby má dokazovat, že štěrkový materiál v tělese dálnice byl nahrazený struskou, která mění své fyzikální vlastnosti a bobtná, což je důvodem zvlnění dálnice,“ hájí se odvolaná šéfka kontrolního oddělení. Dokument prý obsahuje klíčové informace o tom, kam se má vyvíjet strategie řízení soudního sporu, a proto se obávala úniku informací mimo komisi.

„Jako předsedkyně komise jsem byla zodpovědná za to, že stát ten soudní spor vyhraje,“ konstatovala Pošvářová. „Ve chvíli, kdy po vás váš nadřízený požaduje předání dokumentů, a vy máte podepsanou mlčenlivost, tak není přece možné předat materiály někomu, kdo tu mlčenlivost podepsanou nemá,“ vysvětlila bývalá ředitelka.

Zvlněný úsek dálnice D47

Zdroj: ČTK
Autor: Drahoslav Ramík

Proti výpovědi se chce Pošvářová bránit u soudu. V kauze D47 přitom hodlá pokračovat – nabídne spolupráci kandidátovi na nového ministra dopravy Antonínu Prachařovi (ANO). „Nabídnu svoje znalosti. Pokud je někdo využije, budu ráda. Pokud ne, v zahraničí je práce dostatek,“ dodala Pošvářová.

Generální ředitel Pavel Kočica argumentuje tím, že Pošvářová svým vystupováním a jednáním vytvářela negativní atmosféru a stupňovala napětí mezi ostatními zaměstnanci. Práce útvaru pro kontrolu kvality se údajně nacházela v poslední době na hranicích naprostého chaosu a útvar neplnil zadané úkoly.

„Já si myslím, že se šéfy vycházím velmi dobře. Pokud máme stejný tah na branku, tak ta spolupráce je velmi dobrá,“ řekla k tomu Pošvářová.

Narazila i v soukromém sektoru

Není to poprvé, co si za kritiku vysloužila odvolání. Před nástupem do ŘSD působila jako soudní znalkyně, která kontrolovala mosty pro společnost Mott MacDonald. Odtud byla propuštěna poté, co v Českém rozhlase Radiožurnálu upozornila na rezavějící mosty na D47. Vedení firmy ale souvislost odmítlo.

Pošvářová vypracovala také znalecký posudek v případu vlakového neštěstí ve Studénce v roce 2008. Rychlík tam tehdy narazil do silničního nadjezdu, který se krátce předtím zřítil na trať. Při havárii zemřelo osm lidí a na 90 dalších bylo zraněno.

Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice D47 (dnes označované jako D1) vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Podle ředitelství Eurovia jako zhotovitel stavby nedodržela domluvený postup a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Stavební firma to odmítá s tím, že použitý materiál si objednalo samo ŘSD.

 Kauze D47 se věnovali i Reportéři ČT, kterým právě Pošvářová poskytla řadu informací. Reportáž si můžete pustit zde.


Arbitři ještě budou rozhodovat o dalších sporech, například o zvlněné části dálnice nebo o vadách na ocelových mostech. Žaloba mířila i opačným směrem, když Eurovia nařkla stát z poškozování dobrého jména.

Návrh Eurovie na postup oprav ŘSD v lednu zamítlo. Prý byl pro stát nevýhodný, hradil by totiž většinu oprav zvlněného povrchu a zároveň by se musel vzdát nároků na náhradu škody. Eurovia tvrdí, že odmítnutím dohody dokazuje stát neochotu problematiku D47 řešit.

„Chtěl bych zdůraznit, že odchodem paní Pošvářové se naše zamítavé stanovisko k poslednímu návrhu společnosti Eurovia v souvislosti s řešením problematického úseku D47 nemění,“ upřesnil šéf ŘSD Kočica.