České regiony jsou popelkou, nejvíc láká Praha

Brno – Experti předpovídají, že letos by se mělo českému turistickému ruchu dařit zase o něco lépe než v letech předchozích. Poroste prý o 2 až 3 procenta. Podle předpovědí by se letos mohlo v Česku ubytovat 7,25 milionu turistů. Jenže ti v Česku tráví sotva dvě noci, a to převážně v Praze. Regiony přitom mají co nabídnout. 

Podle generálního ředitele agentury CzechTourism Rostislava Vondrušky letos domácí turistický ruch mírně poroste o dvě až tři procenta. Turisté jezdí do Česka hlavně za kulturou a památkami. Velkým lákadlem je samozřejmě Praha, ale také další památky UNESCO. 

Do Česka by letos mělo přijet přes 7 milionů turistů, jenže problém je udržet je tady více jak dvě noci. „Musíme vytvořit pádné důvody pro to, aby lidé zůstali déle. Není to problém jen České republiky. V podstatě se stejným problémem bojuje každá destinace bez pláže a moře,“ upozorňuje Vondruška. 

Drahokamy na periferii 

Klienti stále více žádají aktivní dovolenou a zážitkový turismus. Mají zájem o sportovní vyžití, wellness nebo třeba kvalitní gastronomii. Zatímco větší česká města jim v tomto dokážou vyhovět, venkov trošku pokulhává. I sám ministr pro místní rozvoj v demisi František Lukl připouští, že Česko má v propagaci venkovské turistiky rezervy: „Někdy se soustřeďujeme na centra a zapomínáme, že někde na periferii jsou neskutečné drahokamy.“ 

Venkovská turistika by totiž mohla mít v Česku velký potenciál, je ale zatím spíš v plenkách. „Nemáme tak vybavené farmy jako v sousedním Rakousku. Limitujícím faktorem u farmářů je přístup k financím,“ tvrdí Vondruška. Turistům ale v regionech chybí i luxusní hotely. 

Podle kandidátky na ministryni pro místní rozvoj Věry Jourové (hnutí ANO) potřebuje domácí turistický ruch i nadále podporu státu, chce ale zároveň podněcovat podnikatele, aby sami rozšiřovali a zlepšovali služby. Jourová chce investovat peníze i do propagace. Až bude fungovat jako ministryně, chce si ale nejprve zjistit, nakolik jsou takové investice efektivní: „Nemůžeme dávat čím dál víc peněz na propagaci, a nevědět, jak je to účinné.“