Francouzské automobilce PSA hážou záchranné lano Číňané

Paříž – Ztrátová francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën doufá, že ji zachrání peníze od čínského investora. Její celosvětový prodej se totiž loni propadl o téměř pět procent na 2,82 milionu vozů. Nejvíc ji ale ohrozil malý zájem v Evropě, kde poptávka klesla dokonce na dvacetileté minimum. PSA už potvrdila, že jedná s čínskou automobilkou Dongfeng Motor, která by navýšením kapitálu mohla získat ve francouzské skupině vlastnický podíl.

PSA sdělila, že plánuje navýšit kapitál o přibližně tři miliardy eur (83 miliard korun). Podle jejího preferovaného scénáře by se na tom měla podílet čínská společnost Dongfeng. K posílení kapitálu by ale měl přispět i francouzský stát „za stejných podmínek jako Dongfeng“. PSA nicméně zkoumá i další možnosti, jak peníze získat.

„Potřebujeme, tak jako jiné společnosti, najít zdroj financování a zajistit budoucí rozvoj společnosti. Diskutujeme teď intenzivně s našimi obchodními partnery a snažíme se najít nejlepší řešení,“ uvedl generální ředitel Peugeotu Maxime Picat.

Francie je připravena se navýšení kapitálu PSA zúčastnit, potvrdili ministr financí Pierre Moscovici a ministr průmyslu Arnaud Montebourg. Oba činitelé potvrdili, že jednání mezi PSA a Dongfeng Motor jsou „v pokročilé fázi“. Podle listu Les Echos už dozorčí rada PSA navýšení kapitálu schválila. Čínská automobilka by měla za zhruba 750 milionů eur získat v podniku čtrnáctiprocentní podíl. Francouzská vláda by přispěla stejnou částkou.

PSA – po německém Volkswagenu druhý největší výrobce aut na kontinentu – patří mezi podniky, na které měl kolaps evropského automobilového trhu největší dopad. Nyní se proto snaží svou závislost na Evropě snížit, čemuž má pomoct právě partnerství s Dongfengem. „Finanční dohoda s Čínou je užitečná, může pomoci automobilce tam dál expandovat,“ hodnotí plán investiční stratég ETX Capital Joe Rundle.

Evropa se na celkovém odbytu PSA podílí více než polovinou. Prodeje na tomto kontinentu se ale loni propadly o více než sedm procent. V Rusku se prodej snížil o 22 procent, zatímco v Latinské Americe a Číně stoupl o 26 procent.

V roce 2012 utrpěla skupina PSA Peugeot Citroën historicky nejvyšší ztrátu 5 miliard eur (čtěte víc).