Pošvářová se o dálnice popere, třeba i u soudu

Praha - Odvolaná šéfka kontroly kvality staveb Miloslava Pošvářová podala trestní oznámení na vedení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) včetně jeho generálního ředitele Pavla Kočici. Pošvářová to řekla ve čtvrtečním Hyde Parku ČT24. Známá kritička způsobu, jakým se v Česku staví dálnice, popsala také praktiky, které při dopravních stavbách panují: při předávce hotového díla se vytvoří několikastránkový soupis vad, ale v předávacím protokolu najednou chybí - prý byly špatně zformulované.

Miloslavu Pošvářovou odvolalo ŘSD z funkce minulý týden, když odmítla předat výsledky expertízy České geologické služby, kterou firma provedla na zvlněné dálnici D47. Pošvářová se obávala, že by se dílčí výsledky expertízy dostaly na veřejnost dřív, než je ŘSD využije ve sporu se zhotoviteli. Podle ní přestalo vedení ŘSD v této věci hájit zájmy státu. Proti výpovědi se chce bránit soudní cestou. Šéf ŘSD Kočica zase nařídil audit ve výdajích úseku kontroly kvality, který Pošvářová vedla.

Pošvářová v Hyde Parku uvedla, že za celou dobu, co v ŘSD pracovala (od roku 2012), nedostala jedinou výtku týkající se špatné spolupráce. „Naopak mám svědky, že jsem se opakovaně snažila dostat k panu Kočicovi do jeho kanceláře, ale nikdy na mě neměl čas, nikdy mě nepřijal,“ tvrdí. Pošvářová se obrátila na policii – prý kvůli tomu, co se nyní v ŘSD děje; pro svá tvrzení má i jasné důkazy, tvrdí.

Z posudků zmizely výhrady. Prý byly špatně zformulované

Expertka s třicetiletou praxí přišla za dobu svého působení v ŘSD na řadu přinejmenším zvláštních věcí. Její oddělení mělo při předávacím řízení nějaké stavby za úkol zkontrolovat, jestli zhotovitel postavil vše tak, jak měl. „Dělali jsme dalekosáhlé soupisy vad, to byly několikastránkové soupisy, které jsme předávali dalším úsekům jako podklad. Když jsme si pak přečetli protokoly o předání a převzetí, tak jsme zjistili, že stavba je provedena v souladu se smlouvou a že žádné vady zjištěny nebyly. Když jsem na to opakovaně upozorňovala, tak mi bylo řečeno, že je chyba v předávacím protokolu a že to je jen špatná formulace. To je absurdní,“ popsala Pošvářová. Tvrdí také, že ŘSD nemá vůbec evidenci svého majetku.

A další nestandardnost: Pošvářová prováděla analýzu vztahů a zjistila, že jedna firma mohla v rámci jedné stavby zastávat hned tři funkce – vyhotovit dokumentaci pro investora, realizační dokumentaci pro zhotovitele i technický dozor pro investora. „Byla to trojjediná záležitost v dresu jedné firmy, která ovládala všechny záležitosti,“ vysvětlila.  Nebyl tak problém získat všechny potřebné souhlasy například pro vícepráce.

Technický dozor prý nenesl zodpovědnost

Pošvářová, ještě coby členka komise D47, poradního orgánu generálního ředitele ŘSD, také zjistila, že u této dálnice díky smlouvám fungoval technický dozor jen jako konzultant. „U technických dozorů na D47 jsme chtěli reklamovat jejich činnost, ze smluv jsme ale zjistili, že nebyli za nic zodpovědní. To je velmi zvláštní situace,“ uvedla.

Pošvářová chtěla, aby technický dozor dělali zaměstnanci ŘSD, a nikoliv soukromé firmy. Ministerstvo ale požadavky nevyslyšelo. „Nebyly mi ani přiděleny osoby, ani peníze na platy,“ konstatuje. Podle propočtů by bylo na tuto funkci potřeba 50 až 100 lidí se zhruba třicetitisícovým platem. „Na technický dozor stavby čtyřkilometrové dálnice jsme zaplatili 120 milionů korun,“ uvedla pro srovnání.

Předchozí vedení ŘSD s Pošvářovou problém nemělo. „Řeknu to takhle: Čermák rozuměl mé práci a podporoval mě. Jenže když ho vloni na podzim vyhodili, říkal mi jednu pravdivou větu: teď jste na řadě vy, počítejte s tím, že vás zlikvidujou,“ uvedla Pošvářová v rozhovoru pro iHNED.cz. Davida Čermáka odvolal ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák s tím, že na ředitelství potřebuje razantnější vedení.

Není vyloučeno, že Pošvářovou angažuje budoucí ministr dopravy Antonín Prachař (ANO); Pošvářová potvrdila, že se spolu sešli, i s jeho stranickým šéfem Andrejem Babišem. „Zajímal je stav v resortu a projednávali jsme způsob nápravy stavu, jaký teď panuje,“ popsala schůzku.