Žák: Výběr manažera pro tendr na mýto nepozastavím

Praha - Ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák v Otázkách Václava Moravce řekl, že nepozastaví výběrové řízení na projektového manažera tendru na výběr dodavatele mýtného systému. Požádal ho o to jeho nástupce Antonín Prachař (hnutí ANO). Žák argumentuje tím, že pak by totiž budoucí vláda nestihla vybrat nového dodavatele. 

Dosavadní smlouva s poskytovatelem mýtného systému společností Kapsch končí v prosinci roku 2016. Ministerstvo dopravy už dlouho plánuje vypsat výběrové řízení na nového dodavatele. Jenže kvůli častým změnám na postu šéfa resortu je tendr ve skluzu a odborníci varují, že není moc času, aby se řádná soutěž stihla. Ministr Žák proto už v prosinci nechal vypsat výběrové řízení na projektového manažera pro realizaci projektu mýtného. 

A kvůli tomu se do něj obul budoucí ministr dopravy Antonín Prachař. „Přenechejte, prosím, uvedenou záležitost en bloc nové politické reprezentaci, jež má na základě výsledků posledních parlamentních voleb ke správě státu mandát,“ vyzval Žáka v otevřeném dopise. 

Jenže Žák dnes v Otázkách Václava Moravce oponoval: „Výběrové řízení na projektového manažera nepozastavím, protože by příští vláda už soutěž nestihla.“ Tím, že ministerstvo rozjelo přípravy na tendr, prý Žák nechal příští vládě volné ruce k tomu, aby mohla nového dodavatele řádně vybrat. Demonstroval to přitom názornou scénkou s telefonem – PODÍVEJTE SE.

Video Zdeněk Žák, ministr dopravy v demisi a telefon z ministerstva
video

Zdeněk Žák, ministr dopravy v demisi, a telefon z ministerstva

Soutěž na soutěžitele na soutěžitele mýta? To snad ne, říká Žák

Média přitom už minulý týden upozornila na to, že v otázce mýta podnikl Žák ještě další kontroverzní krok - vybral totiž bez výběrového řízení firmu, která bude tendr organizovat. Zakázku získala společnost Veřejné zakázky. I tento krok Žák v rozhovoru s Václavem Moravcem obhajoval: „My této firmě nedáváme vůbec prostor zasahovat do podmínek tendru, my jen chceme, aby dělali administrativu.“ Dodal navíc: „Přece od mě nechcete, abych soutěžil soutěžitele na soutěžitele toho systému. To by se radovali všichni ti, kdo tu soutěž nechtějí - protože pak by stačilo, aby se kdokoli odvolal a stát by lhůty tendru prostě nestihl.“ 

Budoucí ministr dopravy teď přemýšlí, jak s tendrem naložit. Žák připustil, že ho klidně může jeho nástupce pozastavit, upozornil ovšem, že pak bude muset nést následky za to, že se soutěž nestihne. Prachař uvažuje, že by chystanou soutěž rozdělil na několik menších. Zvažuje, že by se v otázce mýta vydal rakouskou cestou, kde provoz mýtného systému řídí stát a jednotlivé subdodavatelské služby se soutěží samostatně. Podle něj by se tak mohlo podařit vybrat nového dodavatele řádně ještě před 1. lednem 2017.  

Elektronické mýtné

… se v Česku vybírá na zhruba 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy korun, od zahájení provozu se vybralo téměř 50 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty vybrané částky.