ČT: Brněnský autosalon letos nebude

Brno – Raději žádný Autosalon než špatný. Veletrhy Brno se rozhodly letošní mezinárodní veletrh osobních automobilů zrušit. A to i přesto, že už byl naplánovaný na polovinu května. Podle vedení výstaviště z účasti vycouvala jedna z nejznámějších značek a „okleštěný“ veletrh pořádat nechtěli. Většina oslovených automobilek se dnes odmítla vyjádřit.

Novinky z automobilového světa pouhé dva měsíce po jejich představení na prestižním Ženevském autosalonu. Pět dní, kdy se na brněnském výstavišti představí 135 firem na celkové ploše 25 tisíc metrů čtverečních. Očekávaná návštěvnost: 80 tisíc lidí. Tak byl Autosalon Brno prezentován na stránkách brněnských veletrhů. Vedení výstaviště ale dnes potvrdilo, že letos Autosalon nebude. „Nejsme schopni, respektive Sdružení dovozců automobilů není schopno, zaručit účast většiny značek,“ vysvětlil generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš.

Poslední Autosalon Brno v číslech

Rok: 2013

Počet návštěvníků: 77 524

Počet vystavovatelů: 101

Obsazená výstavní plocha: 16 768 m2


Doby, kdy se například v roce 1987 na Autosalon v rámci Strojírenského veletrhu přišlo na premiéru Škody Favorit podívat 600 tisíc lidí, jsou dávno pryč. Ročník 2013 navštívilo 80 tisíc lidí a odborníci ho hodnotili jako nepříliš povedený. To uznává i vedení Veletrhů. „Letošní Autosalon měl být mimořádný. Chtěli jsme trošku napravit reputaci z minulého roku. To by se nám ale nepovedlo, takže věříme, že se to podaří v příštím roce, pokud by se k tomu značky postavily trošku jinak,“ uvedl Kuliš.

Jak to vidí Veletrhy Brno

Při přípravě na plánovaný Autosalon 2014 vycházely brněnské Veletrhy ze svých dřívějších průzkumů. K čemu došly?

  • Autosalon by v Česku chyběl, přes 81 procent minulých návštěvníků plánuje návštěvu i další rok.
  • Autosalon má výrazný vliv na rozhodování o koupi vozu, uvádí to 77 procent návštěvníků.
  • Návštěvnost je přímo úměrná počtu vystavených značek automobilů.
  • Hlavním a zcela zásadním důvodem nespokojenosti návštěvníků je málo značek a málo vystavovatelů.
  • Autosalon má smysl právě v době, kdy automobilový průmysl čelí problémům na trhu.
  • Doprovodný program k návštěvě motivuje až tři čtvrtiny návštěvníků z Česka i Slovenska.

Podle informací České televize z účasti na veletrhu vycouvala jedna z velkých automobilek. Oslovené firmy se ke zrušení veletrhu nechtěly vyjadřovat: mlčí Škoda i Hyundai. Vyjádření poskytla Kia, která se ale na veletrh nechystala. „My jsme v průběhu posledních let sledovali klesající úroveň celé akce, klesající počet značek i návštěvníků. Vyhodnotili jsme, že do budoucna pro nás nemá velký význam účastnit se tohoto Autosalonu, proto jsme se ani loni neúčastnili a nepočítali jsme ani s letošní účastí,“ uvedl obchodní ředitel Kia Motors Czech Arnošt Barna.

Video Hovoří generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš
video

Hovoří generální ředitel Veletrhů Brno Jiří Kuliš

Slavnou historii přetnula krize

Po roce 1995 se samostatný Autosalon zařadil mezi nejdůležitější veletrhy brněnského výstaviště. Vrcholem byl ročník 2007, kdy se na veletrh, hostící téměř všechny významné značky, přišlo podívat 150 tisíc návštěvníků. S ekonomickou krizí přišly chudé časy na celý automobilový průmysl, což se odrazilo i na veletrzích. Loni se prezentovalo už jen třináct značek, většina byla navíc zastoupená pouze prodejci.

Za poklesem zájmu automobilek může stát právě stagnace automobilového průmyslu a následné úspory. Vloni se v České republice prodalo o téměř deset tisíc aut míň než v roce 2012. K Brnu se v roce 2013 obrátila zády třeba i tuzemská Škoda – s premiérou faceliftovaného Superbu raději počkala dva týdny do Šanghaje. Právě Čína je pro automobilky zajímavým trhem. Jen koncern Volkswagen tam loni prodal téměř deset tisíc aut denně. Pětidenní prodej volkswagenů v Číně se vyrovná celoročnímu prodeji škodovek v Česku.

Nezájem automobilek ovšem netrápí pouze Brno. Například kdysi slavný turínský autosalon již zanikl, v Evropě táhnou hlavně Ženeva, Paříž a Frankfurt.

Opel na ženevském autosalonu (ročník 2012) představil nejvýkonnější model Astra všech dob
Zdroj: ČTK
Autor: Sadílek Jan

Kam na nejbližší autosalon?

Vienna Autoshow

Veletrh automobilů ve Vídni už letos proběhl, konal se od 16. do 19. ledna 2014. Vienna Autoshow je jedinou rakouskou výstavou, která představuje nejnovější auta. Každoročně se mohou návštěvníci těšit zhruba na čtyři stovky aut. V roce 2013 Vienna Autoshow přivítala 153 tisíc návštěvníků, které přilákaly automobily 41 výrobců vystavené na téměř 20 tisících čtverečních metrech výstavní plochy.

Autosalón

Bratislavská přehlídka automobilových novinek milovníky aut teprve čeká, konat se bude 8. – 13. dubna 2014. Nejzásadnější automobilová událost na Slovensku se letos koná už po čtyřiadvacáté. Loni veletrh představil rekordních 88 výstavných premiér a nabídl produkty 41 automobilových značek. Celkem ročník 2013 nabídl 139 vystavovatelů na 40 tisících čtverečních metrech, na které se přišlo podívat 180 tisíc lidí.

Auto Mobil International

Veletrh Auto Mobil International v německém Lipsku se již před léty zařadil mezi nejnavštěvovanější výstavy v Evropě. Koná se ve dvouletém cyklu, v roce 2012 jej navšívilo téměř 290 tisíc lidí. Letošní ročník je naplánován na 31. května až 8. června. Jeho součástí je i AMICOM (veletrh elektroniky vozidel) a AMITEC (veletrh vybavení dílen a služeb automobilistům). Lipská přehlídka se každoročně pyšní desítkami evropských premiér, na veletrhu v minulosti debutoval například Rolls Royce. Posledního veletrhu se zúčastnilo 423 společností a značek. Auto Mobil International se při dvouletém cyklu střídá s vůbec největší motoristickou přehlídkou: Frankfurt Auto Show (Internationale Automobil-Ausstellung), která se, jak název napovídá, koná ve Frankfurtu. Ta vystřídá lipský autosalon příští rok.