Češi utratili za stírací losy přes miliardu. Propadly jim hlavně ženy

Praha – Každý třetí Čech si v loňském roce podle statistik alespoň jednou koupil stírací los. Celkem tak lidi utratili za desítky milionů tiketů 1,25 miliardy. Rekordní částka zhruba o půlku překonala tržbu z předchozího roku a dokázala, že našinec stále častěji zkouší štěstí setřením výherního políčka. Propadly jim ale zejména ženy a právě na ně výrobci a designéři losů cílí.

Losy ve stírací podobě znají Češi pětadvacet let. Velké popularity dosáhly v devadesátých letech, kdy se za čtyři roky prodalo neuvěřitelných 182 milionů kusů tiketů populární Tutovky.

U losů láká především cena, která začíná už na desetikorunách. Statistiky jim navíc připisují i podstatně větší šanci na výhru než třeba loteriím. Podle prodejců vyhrává každý čtvrtý.

„Stírací losy jsou trendy. Lidé nechtějí čekat, chtějí znát svou výhru hned, a to je výhoda,“ pochvaluje si mluvčí sázkové společnosti Fortuna Petr Šrain.

Závislost na hazardu

  • Na hracích automatech, videoloterijních terminálech nebo sázení je v Česku závislých podle odhadů 42 000 lidí. Pro dalších 168 000 lidí se hazard pomalu stává rizikovou zábavou.
  • Alespoň jednou v životě si vsadilo nebo vyzkoušelo některou z hazardních her 60 procent Čechů. Častěji se zapojují muži než ženy.

Stíráním výherních políček se baví hlavně ženy. Design losů se jim proto přizpůsobuje – používají se výrazné prvky jako zlato, diamanty nebo šťastná čísla. „To, co mají ženy rády,“ říká mluvčí Sazky Václav Friedmann. Prý fungují i symboly štěstí jako čtyřlístky, zlaté rybky nebo prasátka.

Video Události: Češi si oblíbili stírací losy
video

Události: Češi si oblíbili stírací losy

Losy sázkových firem se za přísného dozoru tisknou v zahraničí. U nás se vyrábí jen takové, kde výhrou nejsou peníze. Firem, které si podobné losy nechávají tisknout, přibývá. Odměnou výhercům může být třeba nápoj, poukázka na benzin nebo šperk.

Ani stírací losy přitom nemíjí technologický vývoj. Vedle klasických papírových už se objevují i internetové, k jejichž „setření“ stačí jeden klik myší.

Sází se v Evropě i USA

  • Španělům už 202 let zpříjemňuje Vánoce loterie El Gordo (tlouštík, podle tučné první výhry), jejíž losování živě přenáší televize i rádio. Každoročně se prodá přes 11 milionů tiketů. A co do celkového objemu výher drží světové prvenství – loni se v ní rozdělilo v přepočtu přes 61 miliard korun.
  • Kromě Euromilionů se napříč Evropou vyhrává také v Eurojackpotu. Severské země zase hledají šťastná čísla ve Viking Lottu.
  • Za oceánem jsou nejpopulárnější loterie MegaMillions a Powerball. Čtyřiaosmdesátiletá žena z Floridy loni proměnila dvoudolarový tiket ve výhru za 12 miliard korun.