L 410 míří do Nepálu, na jedno z nejnebezpečnějších letišť světa

Nepál - Česká letadla míří na jedno z nejnebezpečnějších letišť světa. Jedná se o letiště Edmunda Hillaryho a Tenzinga Norgaye v Nepálu. Přistávací dráha měří pouze 480 metrů se sklonem 12 stupňů. "Lukla je známá tím, že se tam velmi často mění počasí," podotýká Miroslav Kožíšek, obchodní ředitel Aircraft Industries. Dva devatenáctimístné stroje z Kunovic jsou po 40 letech vůbec prvními novými letouny, které se do této himalájské země prodaly.

Zvuk, který v Nepálu 40 let neslyšeli. První nové letadlo pro místní aerolinky přistálo ve stínu nejvyšší hory světa Mount Everestu při letových zkouškách v prosinci. Testy v téměř třítisícové výšce na pravděpodobně vůbec nejnebezpečnějším komerčním letišti pojmenovaném podle horolezců Edmunda Hillaryho a Tenzinga Norgaye byly nutné, aby dostal prodej dvou českých letadel L 410 od místních úřadů zelenou.

„Lukla (jak se letišti říká) má velmi krátkou dráhu 480 metrů se sklonem dvanáct stupňů. Je známá tím, že se tam velmi často mění počasí,“ vysvětlil Miroslav Kožíšek, obchodní ředitel Aircraft Industries.


O letoun se zajímají i další letecké společnosti z Nepálu. První nepálští piloti se na něm právě teď školí v Česku. I díky této zakázce se Kunovickému výrobci daří. Úspěch letounu znamená peníze i pro další české firmy. Tři čtvrtiny součástek totiž prošly českýma rukama:

  • Vrtule je dodávána českou firmou Avia Propeller.
  • Podvozky dodává český dodavatel Aero Vodochody.
  • Motor, který stojí zhruba 10 milionů korun, vyrábí česká pobočka americké GE Aviation.