Prezident autoklubu ADAC pod tíhou skandálů rezignoval

Berlín - Peter Meyer, prezident největšího německého autoklubu ADAC, nakonec na svou funkci rezignoval. Informovala o tom zpravodajská televize n-tv. Autoklub se v posledních týdnech potýkal s aférou spojenou s ovlivňováním ankety o nejoblíbenější německé auto. Z auditu společnosti Deloitte vyplynulo, že pořadatelé ankety zvyšovali nejen celkový počet došlých hlasů, jak už dříve autoklub přiznal, ale také měnili pořadí. Kritiku vyvolaly i zprávy o zneužívání letecké záchranné služby představiteli autoklubu k soukromým cestám. Meyer přitom dlouho osobní odpovědnost za aféry autoklubu odmítal.

Čtyřiašedesátiletý Meyer byl v čele ADAC od roku 2001. Ještě v neděli v rozhovoru pro Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl, že chce bojovat za očištění autoklubu. Dnes ale ADAC v tiskovém prohlášení oznámil Meyerovu rezignaci. Zároveň však klub hodlá pokračovat v prosazování plánu na obnovu důvěryhodnosti, který její exprezident po vypuknutí aféry navrhl.

Šéf komunikace manipuloval s výsledky ankety

Vedení autoklubu na konci ledna přiznalo, že šéf komunikace firmy Michael Ramstetter v minulých letech svévolně zvyšoval počty hlasů v anketě Žlutý anděl (Gelber Engel), v níž Němci volí nejoblíbenější vozy pro daný rok. Chtěl tak prý zvýšit prestiž soutěže. Ramstetter, který kromě řízení firemní komunikace byl od roku 1998 i šéfredaktorem klubového časopisu Motorwelt, po odhalení podvodu rezignoval na všechny funkce ve společnosti.

Autoklub ADAC
Zdroj: ČTK/AP/DPA
Autor: Ralf Hirschberger

Dnes ADAC zveřejnil výsledky auditu, z něhož vyplývá, že autoklub při vyhodnocení posledního ročníku Žlutého anděla měnil i výsledné pořadí ankety. Vítězem sice byl správně vyhlášen Volkswagen Golf, na druhém místě ale měl být model třetí řady BMW. Pořadatelé však při hodnocení nezapočítali hlasy odevzdané on-line, a proto se tento vůz propadl až na 69. příčku. Naopak auto páté řady BMW mělo být až sedmé, při vyhlášení ankety ho ale zařadili pořadatelé na páté místo. Z výsledků pak zcela vypadl model Volkswagen Tiguan. Největší německé automobilky Volkswagen, BMW a Daimler už před zveřejněním auditu pohrozily vrácením všech Žlutých andělů, pokud se podezření prokáže.

Meyer létal záchranným vrtulníkem i domů, dříve to popíral

Důvěryhodnosti autoklubu neprospělo ani odhalení, že jeho vedení používalo k soukromým účelům i leteckou záchrannou službu autoklubu. Meyer využíval například záchranné vrtulníky ke služebním cestám, což stanovy ADAC umožňují, tisk ale zjistil, že se vrtulníkem nechal dopravovat i domů, což dříve popíral. Jedna z vysoce postavených manažerek společnosti zase v minulosti využila záchranářské letadlo k tomu, aby jejího syna a jeho kamaráda dovezlo na dovolenou v egyptském Šarm-aš-Šajchu, když zmeškali běžnou linku. Manažerka později kvůli zneužití letadla rezignovala.

Manipuloval autoklub ADAC výsledky ankety?
Zdroj: ČTK/ imago stock&people

Autoklub vznikl před 111 lety jako dobrovolné sdružení několika nadšenců. Dnes má 19 milionů členů a je největším autoklubem v Evropě. Poskytuje asistenci řidičům, provozuje záchrannou službu (má druhou největší flotilu záchranných vrtulníků v Německu) a také vydává hodnocení nejrůznějšího příslušenství od dětských autosedaček po pneumatiky. Disponuje majetkem za tři čtvrtě miliardy eur a má i značný vliv na politiku. Přes svoji moc ale nepodléhá žádné veřejné kontrole.