Přiznání ADAC: Výsledky anket jsme falšovali od 2009

Berlín - Anketa o nejoblíbenější německé auto jako prestižní událost? Už asi ne. Po poslední aféře, kdy německý autoklub ADAC zfalšoval výsledky a pořadí značek v anketě Žlutý anděl, došlo na přiznání. S pořadím se míchalo již od roku 2009. Hlavním důvodem prý byla snaha zabránit dominanci jedné značky a tím jisté monotónnosti. Kvůli aféře minulý týden odstoupil prezident ADAC Peter Mayer.

Přiznání ADAC: Nerelevantní výsledky od 2009

Autoklub přiznal, že od roku 2009 zvyšoval počty hlasů, které došly do každoroční ankety Žlutý anděl o nejoblíbenější německé auto. Zároveň s tím bylo měněno i pořadí značek. Důvod? Snaha o rozmanitější výsledky a zabránění dominanci jedné značky.

Automobilky vrátí ocenění

Automobilky BMW, Volkswagen a Daimler oznámily, že kvůli falšování výsledků vrátí v tomto týdnu ADAC všechny získané Žluté anděly, ale i další ocenění autoklubu. Všechny se shodly, že ocenění jsou bezcenná, pokud jim předcházela manipulace. Příklad manipulace výsledků poslední ankety:

  • V letošní anketě měl „pětkový“ model od BMW skončit na sedmém místě, ve zveřejněných výsledcích se ale objevil na místě pátém.
  • Vůz Volkswagen Tiguan, který ve skutečnosti pátou příčku obsadil, z výsledkové listiny úplně vypadl.

Problémem jsou i minulé kauzy:

Čelní představitelé autoklubu využívali k soukromým účelům letecké dopravní prostředky ADAC. Jeho prezident Peter Meyer využíval záchranný vrtulník autoklubu ke služebním cestám - vrtulníkem se nechal dopravovat i domů, což předtím popíral. Jedna z vysoce postavených manažerek ADAC využila záchranářské letadlo ADAC k tomu, aby svého syna a jeho kamaráda dovezlo na dovolenou v egyptském Šarm-aš-Šajchu, když zmeškali běžnou linku.

Po podezření z manipulace se autoklub odhodlal k vytvoření 10bodového plánu ohlášených reforem. Měla by být zřízena pozice Chief Compliance Officers (CCO), jejíž zástupce se bude věnovat dodržování kodexu chování a bude trestat možné prohřešky.

ADAC má 19 milionů členů a je největším autoklubem v Evropě. Poskytuje asistenci řidičům, provozuje záchrannou službu a také vydává hodnocení nejrůznějšího příslušenství, od dětských autosedaček po pneumatiky. Řada německých motoristů se kvůli aféře rozhodla z ADAC vystoupit. Ze situace těží zejména třetí největší německý autoklub ACE, kterému se od vypuknutí aféry hlásí týdně kolem tisíce nových členů.