Stavebnictví se na lepší časy neblýská

Praha - České stavebnictví nečeká růst ani letos. Šéfové českých stavebních firem naopak očekávají, že stavební výroba poklesne o dalších 0,6 procenta. První pokrizový růst, byť jen o 1,8 procenta, by měl nastat až v roce 2015. Kabinet Bohuslava Sobotky (ČSSD) proto slibuje, že podpoří veřejné investice a zlepší přípravu dopravních staveb. 

Video Rozhovor s Pavlem Klimentem
video

Rozhovor s Pavlem Klimentem

Údaje vyplývají z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q1/2014, kterou zveřejnily společnosti CEEC Research a KPMG Česká republika. „Rok 2014 pravděpodobně nemůže být rokem růstu, neboť ještě budeme sklízet hořké plody nečinnosti v přípravě staveb a podpory negativní atmosféry ve společnosti v předcházejícím období,“ prohlásil generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

Generální ředitel litoměřické společnosti Chládek & Tintěra Jan Kokeš vidí vývoj v letošním roce o něco optimističtěji. „Myslím, že rok 2014 bude prvním rokem, který přinese zastavení propadu českého stavebnictví. Věřím, že se stavebnictví odrazí od svého dna a ve druhé polovině roku 2014 se konečně dočkáme zvýšené poptávky, a to zejména v oblasti dopravní infrastruktury,“ poznamenal Kokeš.

Naopak prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš je méně optimistický. „Naše predikce, vzhledem k zásobníkům práce, je tří- až pětiprocentní propad v letošním roce. Byli bychom rádi, kdybychom se v roce 2015 dostali na nulu,“ představil pesimističtější scénář Matyáš, podle něhož má realizace staveb vždy jeden až dva roky zpoždění.

Sobotka slibuje pomoc 

Premiér Bohuslav Sobotka se dnes sešel se zástupci Odborového svazu Stavba ČR. „České stavebnictví je v posledních letech na kolenou, od stavebních firem odešlo několik desítek tisíc zaměstnanců. Vláda může konkrétně pomoct tím, že se intenzivně pustí do výstavby dopravní infrastruktury. Potřebujeme také zlepšit přípravu staveb,“ uvedl premiér.

Zopakoval, že vláda chce transformovat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na státní podnik. „Mělo by se věnovat tomu, aby se vykupovaly pozemky v trasách silnic a dálnic. Současně se bude soustředit na to, aby stát dobře kontroloval kvalitu staveb. To minulé vlády velmi často zapomínaly dělat. Přebíraly nekvalitní díla. Pak bohužel velmi těžko doháníme dodavatele v rámci soudních sporů a arbitráží,“ dodal Sobotka

Podle premiéra není ani tak problémem financování výstavby dopravní infrastruktury, jako spíš její příprava. „Proto také máme v legislativním plánu vlády zákon o liniových stavbách, který by měl usnadnit výstavbu klíčové veřejné infrastruktury, na nichž má společnost zájem,“ dodal Sobotka. Kdy by o tomto zákonu mohla vláda poprvé jednat, však neupřesnil.

Ministra dopravy chce premiér požádat o sestavení realistického plánu výstavby  železniční a silniční infrastruktury v následujících letech. Zlepšit fungování by měl podle Sobotky také Státní fond rozvoje bydlení, který má posílit hlavně  podporu bytové politiky.

Předseda Odborového svazu Stavba ČR Stanislav Antoniv uvedl, že o setkání s předsedou vlády odboráři usilovali hlavně kvůli tomu, že stavebnictví nyní spadá pod pět ministerstev. „Byl jsem rád, že nám pan premiér jasně sdělil, že vláda si je vědoma, že musí připravit jednotlivé kroky. Už na březnovém jednání tripartity by nám měl ministr dopravy představit konkrétní plán přípravy jednotlivých staveb,“ doplnil.

Pavel Kliment, KPMG:

„Aby mohlo stavebnictví růst, potřebuje celkový hospodářský růst a zvýšení investic z veřejných zdrojů. Stavebnictví je ale obor, ve kterém se tyto efekty projeví se zpožděním - a to bude minimálně roční.“


České stavebnictví je v krizi už pět let. Zatímco ještě v roce 2008 činila stavební produkce 547,5 miliardy korun, za celý předloňský rok se prostavělo 424 miliard korun. Od roku 2009 stavebnictví přišlo o 277 miliard korun. Nedostatek peněz způsobil, že začaly krachovat první stavební firmy. Zatímco ještě v roce 2008 na českém trhu působilo 767 firem s více než 50 zaměstnanci, o čtyři roky později jich bylo 603. Výraznější oživení nečekají stavaři ani v následujících letech.