Na zákazníky platí dárky, jsou pak věrní

Praha - Obchodníci se snaží přitáhnout zákazníky, co to jde. Za vyšší útratu jim nabízejí dárek nebo třeba body do věrnostního programu. Těmito taktikami se je snaží nalákat, aby utráceli právě v jejich řetězci. Nejčastěji přitom cílí na děti. Dokážou totiž příbuzné přesvědčit, aby změnili obchod, na který jsou zvyklí.

Třeba k nákupu nad 200 korun dostanou lidé pár papírových kartiček nebo gumové zvíře - vše samozřejmě zabalené, aby nebylo tak jednoduché získat kompletní sbírku. Drobnosti fungují dokonale. „Přišli jsme proto, že chceme ta zvířátka,“ konstatovala zákaznice Jitka Veverková.

Kvůli vnukovi teď nakupuje častěji než jindy a utratí i víc peněz. Není ale sama. Aby dostali dárek, dávají si zákazníci do košíků i zboží, které nutně nepotřebují - jen aby dosáhli na požadovanou částku. A do obchodů míří i úplně noví zákazníci. „Tento typ akcí nám zvyšuje průměrný nákup,“ poznamenala ředitelka marketingu Billa Simona Breenová.

Dárky se nejčastěji podbízejí právě dětem. „Velice často rozhodují o tom, kde se bude nakupovat. Když má obchodní řetězec úspěšnou kampaň, nákup skončí tam,“ uvedl reklamní expert Petr Rydl.

Obchody proto rozdávají plyšáky, kuličky, kartičky nebo oblíbené rozzuřené ptáky z mobilní hry. O kolik se tržby v době dárků zvýší, obchodníci tají. Podle odhadů analytiků to ale v případě úspěšné akce může být až 20 procent.

Někdy dokonce kvůli velkému zájmu lidí dárky došly i mnohem dříve, než obchodníci plánovali - třeba nedávno plyšoví Šmoulové. „My jsme to pak řešili tak, že se ještě objednávalo zboží i dodatečně,“ podotkla mluvčí Aholdu Judita Urbánková.

A nejde přitom jen o děti. Po bonusu k nákupu touží i dospělí. Ti si za nasbírané body mohou pořídit třeba levnější nádobí nebo se zařadit do slosování o automobil.