Zpoplatnění dálnic pro Neněmce chce ministr navrhnout do půlky roku

Berlín - Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt chce ještě v prvním pololetí předložit návrh zákona, který by vedl ke zpoplatnění německých dálnic pro zahraniční osobní auta. Týdeníku Der Spiegel to Dobrindt řekl s tím, že očekává schválení návrhu do konce roku. Plány německého ministra vyvolávají kritiku ze strany Evropské komise, které se nelíbí, že by se dálniční poplatky nevztahovaly na Němce.

Pokud se podaří zákon letos schválit, chce ministr v příštím roce vypracovat plány na technické řešení poplatků. Je podle něj třeba vyřešit především soulad zákona s evropským právem. Dobrindt předpokládá, že by řidiči osobních aut platili za využívání německých dálnic od roku 2016.

Podle zatím obecných Dobrindtových návrhů by si měli všichni řidiči osobních aut kupovat dálniční známky, aby mohli využívat německé dálnice. Německým řidičům by měla tyto dodatečné náklady kompenzovat sleva na dani z vlastnictví motorového vozidla, kterou nyní platí. „Technické otázky chceme řešit společně s ministrem financí (Wolfgangem Schäublem),“ řekl Dobrindt. „Pro německé řidiče nevzniknou dodatečné náklady. To garantuji,“ dodal.

Zpoplatnění německých dálnic pro cizince bylo jedním z hlavních volebních slibů bavorské Křesťanskosociální unie (CSU), kterou ve vládě zastupuje mimo jiné i Dobrindt. Strana loni prosadila závazek i do koaliční smlouvy mezi konzervativní unií CDU/CSU kancléřky Angely Merkelové a sociální demokracií (SPD). CSU argumentuje především tím, že němečtí řidiči osobních musí platit za využívání dálnic v řadě sousedních států, opačně to však neplatí.

Evropská komise v minulosti kritizovala původní návrh CSU, že by si dálniční známky museli kupovat pouze zahraniční řidiči. Podle komise by představovalo diskriminaci na základě země původu a odporovalo by to evropskému právu. Dobrindt se proto snaží najít způsob, kterým by dálniční známky zavedl a zároveň nezvýšil zátěž německých řidičů. S návrhem přitom nepochodil ani u expertní komise (Podrobněji ZDE)

Mýtné v Německu nyní platí jen kamiony

Za jízdu po německých dálnicích v současnosti platí mýtné pouze kamiony nad 12 tun. Kromě dálnic navíc byla tato povinnost od 1. srpna rozšířena o zhruba 1 100 kilometrů čtyřproudých spolkových silnic. Resort dopravy si od rozšíření výběru mýtného u kamionů slibuje dodatečných 100 milionů eur (zhruba 2,5 miliardy korun) ročně na investice do silnic.