Škodovka sice loni ztrácela, věří však v nové modely

Praha - Škoda Auto má za sebou nejlepší start roku ve své historii. A slibuje si i rekordní celý rok. Vloni přitom její prodeje klesly, stejně jako zisk. Ten byl bezmála o čtvrtinu nižší než v roce 2012. Špatný výsledek je to ale zřejmě jen na první pohled, a to kvůli zavádění nových modelů.

Loni automobilce Škoda klesl zisk po zdanění téměř o čtvrtinu na 11,7 miliardy korun. Zisk přitom snížily hlavně velké investice do nových modelů. Tržby automobilka mírně navýšila, když prodala přes 920 tisíc vozů. Z toho třetinu na tom nejobtížnějším trhu, tedy v Evropě. Tady sice svou pozici zlepšovala, ovšem jinde - třeba na velkých asijských trzích - mírně ztrácela. Plány má škodovka ambiciózní. Během pěti let chce prodeje navýšit o polovinu.

Petr Korbel, odborník na automobilový průmysl, Ekonom

„Automobilce Škoda se dařilo lépe než konkurenci, protože v podmínkách dokud trh klesal, tak se její podíl zvyšoval. Tím pádem si z koláče ukousla větší díl. V Evropě to souvisí s tím, že doplnila nabídku o modely, které dříve neměla. Například model Citigo v kategorii minivozů.“


Zatím nejprodávanějším modelem je Octavia. Její třetí generace se začala vyrábět loni a vede si velmi úspěšně. Povedlo se jí prodat 360 tisíc vozů. Dobře si vede i Fabia a přes sto tisíc se dostal i Rapid.

Nejprodávanější vozy automobilky

  • Škoda Octavia….359 600 aut
  • Škoda Fabia……..202 000 aut
  • Škoda Rapid……..103 800 aut

„Přes nadprůměrný počet náběhu nových produktů i přes mnohdy silný protivítr z trhů jsme dosáhli druhého nejlepšího prodejního výsledku v historii společnosti, kumulovaný výsledek je o něco nižší než v roce 2012,“ uvedl k loňským výsledkům předseda představenstva Winfried Vahland. Podle něj už nyní Škoda vyrábí na hranici své kapacity. Automobilka se na exportu ČR podílí více než osmi procenty.

Škoda a její novinky

K vyšším prodejům má přispět modelová ofenzíva. Loni automobilka uvedla na trh osm nových nebo inovovaných modelů a letos chce v tomto trendu pokračovat. Zákazníci se tak brzo můžou těšit na druhou generaci lehce terénního kombíku Scout. A o něco později se také dočkají vozu vyvinutého z konceptu Vision C, který firma představila na autosalonu v Ženevě.

A pozornost se soustředí i na chystané SUV s pracovním názvem Snowman - tedy sněhulák. O tom se spekuluje, že by se mohl montovat v Česku. Teď škodovky vyjíždějí z továren v sedmi zemích. Vedle Česka a Slovenska je pak významná hlavně Čína, odkud pochází čtvrt milionu aut. A vyrábí se i na Ukrajině a v Rusku.