Rekordní pokuta pro Toyotu - satisfakce pro ženu, která aféru vynesla

Washington/Jeruzalém – Masivní skandál kolem technických problémů vozů Toyota přinesl v tomto odvětví nebývalou pokutu. Za ohrožení lidí kvůli samovolnému zrychlování aut zaplatí japonský koncern v přepočtu 24 miliard korun. Kvůli závadě přišlo o život nejméně pět lidí. Toyota prý ale o problémech se svými vozy dlouho věděla a záměrně je tajila, tvrdí bývalá zaměstnankyně, která informaci vynesla na povrch.

Dnešním verdiktem tak v USA oficiálně skončilo nebývale rozsáhlé vyšetřování. Závada má v případě Toyoty na svědomí nejméně pět lidských životů. Podobný problém přitom postihl i další automobilku - General Motors. Smrt 12 pasažérů donutil představitele této americké firmy k veřejné omluvě. Dokonce až 300 obětí v souvislosti s vadnou elektronikou uvádí Americké centrum pro bezpečnost automobilů.

Aféra kolem chybového softwaru, který způsobuje nekontrolované zrychlování vozu, tak propojil Spojené státy, Japonsko a dokonce Izrael. Právě na Blízký východ totiž vede stopa za bývalou překladatelkou firmy Betsy Benjaminsonovou. Tato žena vypustila do světa informace o celém problému. „Když jsem na to přišla, byla jsem bez sebe vzteky. Nemohla jsem to držet uvnitř, jinak mohli zemřít další lidé,“ uvedla Benjaminsonová pro ČT.

Kvůli ní musela automobilka čelit desítkám stížností nebo stáhnout z trhu několik milionů vozů. A možná to nejdůležitější: v době, kdy se strojírenský průmysl zvedal z dlouhého období krize, navíc celý průmysl dostal silnou ránu na své pověsti.

Betsy ale proti svému zaměstnavateli měla silné tvrzení. Z interních dokumentů prý vyplývá, že nebezpečná chyba v technologii byla členům vedení Toyoty po léta známá a rozhodně prý nedělalo pro její řešení maximum – spíš naopak. Na nebezpečné chybě v elektronickém nastavení se prý navíc nic neměnilo ani po sérii smrtelných nehod.

"Kdybych nic neudělala, zemřeli by další," tvrdí extlumočnice Toyoty
Zdroj: ČT24

Management se ale proti nařčení své tlumočnice důrazně ohradil. „Jakmile na závadu přijdeme, uděláme vše pro to, aby byla okamžitě odstraněna a zákazníci byli v bezpečí,“ zmínil prezident společnosti Akio Toyoda.

Ať už z obou stran mluví upřímnost, či nikoliv, osud Benjaminsonové připomíná podobné případy whistleblowerů, kteří upozornili na dlouho doutnající problém ve velké korporaci. Krátce po provalení aféry přišla o místo ve firmě. Rozvedená matka čtyř dětí v současnosti žije v levném bytě ve Sderotu, izraelském městě bombardovaném raketami z palestinské Gazy. Svého rozhodnutí zveřejnit utajené informace ale nikdy nelitovala. „Přestože ty dopady byly pro mou rodinu tragické, považuji to celé za své vítězství,“ tvrdí s odstupem.

Na dálku a bez dalšího podání svědectví Betsy dosáhla satisfakce. To, co tvrdila ona, totiž nyní zaznělo také z úst samotného ministra spravedlnosti USA Erica Holdera. Šéf justice označil chování Toyoty za „hanebné“ a zmínil, že firma uváděla zavádějící informace nejen spotřebitelům, ale i členům Kongresu. „Starala se více o úspory než o bezpečnost a více o svou značku a zisky než o pravdu,“ řekl na adresu automobilky federální prokurátor Preet Bharara.

Automobilka dnes podle agentury Reuters uvedla, že během vyšetřování spolupracovala s úřady a „uskutečnila výrazné změny, aby se stala zodpovědnější organizací, která se více soustředí na zákazníky“. „Je to významný krok k tomu, abychom tuto nešťastnou kapitolu překonali,“ řekl k dnešní dohodě šéf právních aktivit Toyoty v Severní Americe Christopher Reynolds.

Toyota podle agentury Reuters kvůli problémům s nechtěným zrychlováním stále čelí stovkám žalob. Potíže se dostaly do centra pozornosti poté, co v roce 2009 údajně kvůli nechtěné akceleraci vozu Lexus zahynul v Kalifornii dálniční strážník s celou rodinou.

Toyota loni uhájila postavení největšího světového prodejce automobilů. Prodej zvýšila o dvě procenta na 9,98 milionu vozů, a druhý rok za sebou tak v prodeji překonala konkurenční výrobce General Motors a Volkswagen.