Doprava letos vypíše zakázky za 54 miliard, především na železnici

Praha – Stát letos vypíše velké stavební zakázky v celkové hodnotě 54 miliard korun. Větší část těchto prostředků, konkrétně 38 miliard, by měla připadnout na železniční stavby. Na Žofínském fóru to oznámil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Ještě během letoška by tak mohl začít tendr na rekonstrukci zastřešení pražského hlavního nádraží, obnova trati mezi Smíchovem a Berounem přes Rudnou u Prahy, průjezd Brnem z Židenic do Maloměřic nebo rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu.

Seznam stavebních zakázek, který Prachař v nejbližší době předloží vládě, obsahuje 68 projektů. Některé z těchto staveb za téměř devět miliard korun nicméně už šéf resortu dopravy kabinetu představil, a to na začátku března.

Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy

„Určitě mezi ně patří známé stavby, jako dostavba D3 v jižních Čechách. Určitě tam bude příprava R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí či příprava železničních koridorů, třetí a čtvrtý koridor.“


Zveřejněním rozsahu chystaných projektů chce úřad dosáhnout toho, aby byl navýšen rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Právě jeho prostřednictvím se totiž dopravní stavby financují. V letech 2015 a 2016 bude ve fondu podle ministerstva chybět přibližně 25 miliard korun.

„Pro rok 2015 je nutné dosáhnout minimálního objemu 75 miliard korun, abychom měli finanční prostředky na kofinancování,“ podotkl Prachař. Pokud se rozpočet navýšit nepodaří, hrozí podle ministerstva dopravy, že Česko nestihne vyčerpat dalších zhruba 23 miliard z evropských fondů.

Zprovozněný úsek dálnice D3
Zdroj: ČTK
Autor: David Veis

Jednání o rozpočtu SFDI na příští rok jsou však stále v počátcích. Rozpočtové rámce schválené předchozí vládou předpokládaly na přelomu letošního a příštího roku razantní snížení peněz, které fond dostává ze státního rozpočtu, až na 37 miliard korun. Podle původního návrhu tak měl fond v roce 2015 hospodařit (po započtení evropských dotací) s částkou 45 miliard korun.

Na nedostatek peněz už tehdy upozorňoval ředitel fondu Tomáš Čoček – varoval, že omezení by mohlo vést k pozastavení již rozestavěných projektů. Letos fond hospodaří s necelými 72 miliardami korun.

Ministr Prachař už dříve uvedl, že ve výstavbě silnic považuje za prioritu napojení českých dálnic do Rakouska, tedy dokončení dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice a dále směrem na Linec a rychlostní silnice R52 z Brna přes Mikulov do Vídně (čtěte víc).

Pokračují i jednání o kanálu D-O-L

Prachař dnes také ujistil prezidenta Miloše Zemana, že jeho resort bude nadále hledat podporu v okolních zemích pro stavbu vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe (D-O-L). Ministr se chce držet programového prohlášení vlády, které postup v tomto projektu přesně stanovuje. Jednání o vzniku kanálu ale komplikuje zřetelný odklon Evropské unie od spolufinancování velkých vodních projektů.

Evropská komise si podle ředitele fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka přeje dokonce úplné zastavení dotací do tuzemských vodních cest pro příští programovací období do roku 2020. S tím však česká strana nesouhlasí. Ministerstvo dopravy proto bude ještě o možnosti zařadit financování vodních děl do Operačního programu Doprava jednat.