Opel v Číně končí, netrefil se do vkusu zákazníků

Rüsselsheim (Německo) - Proti současnému trendu. Tak by se dalo číst dnešní prohlášení německé automobilky Opel, která se rozhodla začátkem příštího roku odejít z čínského trhu. Jádrem problému jsou příliš slabé prodeje, které automobilku na tamním trhu provází. Za loňský rok se prodalo lehce přes 4 000 vozů, například Škoda Auto se pohybuje kolem 200 tisíc prodaných vozů.

Navzdory trendu, který momentálně provází automobilový průmysl, skončí automobilka Opel své aktivity v Číně. Snahou výrobců aut je obecně zvýšení prodejů a větší expanze právě na čínském trhu. Nejlidnatější země světa se v roce 2009 stala nejvýznamnějším automobilovým trhem a z pozice jedničky vytlačila Spojené státy. V roce 2012 se v Číně prodalo 18,5 milionu vozů. Proto je krok Opelu v tomto ohledu poměrně překvapivý, vzhledem k výsledkům se ale očekával.

Aktivity společnosti ale pohřbeny nejsou a konec podnikání v Číně rozhodně neznamená zánik firmy. V Rüsselsheimu se chystá investice za 245 milionů eur (téměř sedm miliard korun) do výroby nového modelu, a stejně tak je jasné, že se zahájí produkce vozů Buick pro Spojené státy.

Slabé prodeje a málo peněz na expanzi

Automobilka se pravděpodobně netrefila do vkusu Číňanů, loni tam našlo své majitele pouze 4 365 vozů. Ruku v ruce s těmito výsledky jde i vyjádření firmy, které odmítlo expanzi z důvodu příliš velkých nákladů.


Problémy společnosti nejsou jen v Číně. Automobilka dlouhodobě čelí úbytku prodejů a kvůli tomu slabšímu zisku. Opel je součástí největší americké automobilky General Motors. Ta v minulosti uvažovala o jeho prodeji, nakonec se ho ale rozhodla restrukturalizovat vlastními silami. Letos bude uzavřen závod v německé Bochumi. Čtěte více.

Škoda Auto se v Číně těší velkému zájmu i dobrým prodejům

Opakem scénáře Opel je Škoda Auto. Mladoboleslavská automobilka byla mezi prvními mezinárodními značkami, které se do Číny kdy dostaly. Svou první autoprodejnu otevřela v Šanghaji v roce 1936. Čína je v současnosti pro Škodu nejvýznamnějším trhem, prodá se tady čtvrtina všech škodovek na světě - nejoblíbenějším modelem je Octavia. Čtěte více.

Škodovky vyráběné v Číně mají svá specifika: Na trh se například vůbec nedodávají dieselové verze, o které není zájem, Číňané ale naopak více nakupují lépe vybavené vozy. Octavia a Superb nemají anténu na střeše, ale je integrovaná v zadním okně. Přednímu chladiči dominují vertikální chromové mřížky. Další odlišností například je, že se Superb v Číně prodává standardně se 16palcovými koly místo větších ráfků. Důvodem je nižší kvalita čínských silnic. Nejprodávanějšími barvami jsou černá, stříbrná a šedá. Naopak skoro vůbec není zájem o zelenou a o bílou, která je v Číně barvou smutku.

Autovýrobce Volkswagen Group, který Škodu stoprocentně vlastní, zahájil výrobu nedaleko Šanghaje v roce 2007. V témže roce se prodalo v Číně 27 tisíc škodovek. V roce 2012 už 220 tisíc. Kupující škodovek tvrdí a autoprodejci potvrzují, že zákazníky láká spolehlivost a kvalita výrobků společnosti Volkswagen, většina ale zároveň ví, že jde původem o českou značku.


Čína v roce 2009 díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně a na dalších rozvíjejících se trzích kompenzovat slabší poptávku ve vyspělých zemích.