Závadu zapalování tajila GM léta, zemřelo kvůli ní 13 lidí

Detroit - Americká automobilka General Motors se v roce 2005 rozhodla nevyměňovat vadné přepínače zapalování, aby ušetřila dolar na jeden automobil. Kvůli závadě nakonec zemřelo 13 lidí. Vyplývá to podle agentury Reuters z interních dokumentů, které firma poskytla vyšetřovatelům z amerického Kongresu. Firma začala vozy svolávat ke kontrole až 13 let potom, co na problém přišla.

„Omlouvám se všem, kteří ztratili členy rodiny nebo přátele. Vedeme vyšetřování a snažíme se celé věci porozumět,“ uvedla v Kongresu nová šéfka automobilky Mary Barraová. Dvakrát přečetla prohlášení a slíbila, že zjistí, kdo za selháním stojí. Když se jí pak při dalším slyšení v Senátu ptali, jak je možné, že automobilka o problému věděla od roku 2001, ale svolávat auta do servisů začala až letos v únoru, odpovědět nedokázala.

Vadné přepínače způsobily, že klíčky v zapalování se mohly samy vrátit zpět, a vyřadit tak motor, posilovač řízení, brzd a v případě nehody i airbagy. Závada měla fatální důsledky, zemřelo kvůli ní 13 lidí. „Rozdíl mezi tímto přepínačem a tím, který by fungoval, je rozdíl mezi životem a smrtí. Víme taky, že oprava by stála jen dva dolary,“ upozornil senátor Edward Markey. 

Ačkoli firma o problému věděla, ještě dlouho problematickou součástku od firmy Delphi montovala do svých vozidel. Agentura Reuters citovala z e-mailové konverzace techniků GM. Technik John Hendler rozhodl, že automobilka bude používat potenciálně vadný přepínač, „dokud se náklady na kus neeleminují nebo významně nesníží“. Odhadl, že se automobilce vyplatí začít montovat nový přepínač až pro modelový rok 2009. Nakonec se však objevil o dva roky dříve. Staré zařízení se vyskytovalo v modelech Chevrolet Cobalt, Chevrolet HHR, Saturn Ion, Saturn Sky, Pontiac G5 and Pontiac Solstice. 

GM: Odpovědnosti se nezříkáme

Senátoři kritizovali nejenom váhání se svoláváním aut, ale také údajnou snahu GM celou aféru zakrýt. Poté, co v roce 2006 začala Delphi Automotive dodávat přepínače lépe zabezpečené proti samovolnému vypnutí, GM nezměnila jejich identifikační číslo. Podle americké senátorky Claire McCaskillové šlo o projev „kultury utajování“. „Korporace se domnívají, že před druhou stranou mohou utajit dokumenty a neponesou následky. Ale já se postarám o to, aby ty následky nesly,“ pohrozila McCaskillová automobilce. Matka jedné z obětí se přidává: „Je ostuda, že velké korporace jako GM se cítí natolik silné, že mohou před veřejností skrývat pravdu. Dnes je ale dost lidí, jako jsem já, kteří se snaží takové informace odkrývat.“ 

Nová šéfka automobilky ujistila, že se firma své odpovědnosti nezřekne. Automobilka si podle agentury Reuters už najala právníka, který se specializuje na odškodnění. Mary Barraová uvedla, že firma zvažuje vytvoření fondu pro příbuzné obětí. Matka ženy, která kvůli závadě přepínače zahynula, Renee Trautweinová však o peníze příliš nestojí. Chce především, aby byli lidé z tehdejšího vedení GM pohnáni k odpovědnosti.