Maloobchod jede, analytici jsou překvapeni

Praha - Tržby v maloobchodě rostly čtvrtý měsíc za sebou. V únoru se meziměsíčně zvýšily o tři desetiny procenta a meziročně o více než 8 procent. Lidé podle Českého statistického úřadu utrácejí čím dál víc od listopadu 2013. Podle analytiků se jedná o skvělé číslo, oživila se domácí poptávka.

Na růstu se podílely potraviny i pohonné hmoty

Ekonomika má zatím rostoucí tendenci a stejný směr nabraly i nákupy spotřebitelů. Z peněženek se taky sype více peněz například na pohonné hmoty, potraviny či elektroniku - zde byl zaznamenán největší nárůst tržeb.

  • Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se reálně meziměsíčně zvýšily o 0,4 procenta, meziročně nárůst činil 19,7 procenta. Podle analytika ČSOB Petra Dufka by maloobchod bez aut tak oslnivé výsledky nenabídl.
  • U nepotravinářského zboží tržby vzrostly o čtyři procenta.
  • O tři procenta meziročně více lidé utratili za pohonné hmoty.
  • Tržby za prodej potravin se zvýšily o 2,4 procenta.

„Zásadní je oblast maloobchodu s potravinami, která byla dlouhodobě v záporu nebo rostla jen minimálně. Únor přinesl kladné číslo a pomalu otáčí trend,“ doplnil Michal Kozub, analytik Home Credit.

Kompletní zprávu ČSÚ čtěte ZDE


Lidé stále častěji využívali internetové a zásilkové obchody, jejichž tržby se meziročně zvýšily o 18,9 procenta. Dařilo se rovněž prodejnám počítačového a komunikačního zařízení, které měly o 9,1 procenta vyšší tržby než před rokem. „Domácnosti se nenechaly rozhodit ani vyššími cenami a meziročně nechaly v obchodech mimo autosegment o 4,2 procenta více peněz než loni v únoru,“ potvrdil hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

„Na trhu panovaly obavy, že v předchozích měsících spotřebitelé nakupovali hlavně z obav před zdražením po intervenci ČNB a že po silném listopadu a prosinci bude začátek roku slabší. Tyto obavy se zatím nenaplňují,“ vysvětlil analytik Jiří Šimek.

Pokles: „Výjimku tvoří prodej farmaceutického a zdravotnického zboží, kde pokračoval pokles z předchozích měsíců (o 4,4 procenta),“ stojí ve zprávě ČSÚ.


Jaký je výhled maloobchodu?

Maloobchod podle analytiků do nového roku vstupuje silným růstem. Podle Šimka ho nebude možné držet po celý rok, ale i tak by měl být letošní rok pro maloobchod výrazně lepší než ten loňský, kdy tržby vzrostly o jeden procentní bod.

„Budoucnost maloobchodu vidíme růžověji než v minulosti. Sentiment spotřebitelů se dále zlepší. Na druhou stranu negativní vliv intervencí se ještě projeví. Náš model proto počítá v roce 2014 s růstem maloobchodu o 3,2 až 3,6 procenta,“ říká hlavní ekonom Next Finance Vladimír Pikora.